اسم الکتاب : سفير حق و صفير وحي المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 22
تجريد نفس از ماده و دور شدن از تعلقات مادي است، كه البته خود
امري تشكيكي و به حسب نحوه پيدايش و سبب آن شدت و ضعف
مييابد; و به طور كلي اين ارتباط و در نتيجه ادراك متعاقب آن، به دو
طريق اساسي ممكن است :
علوم كسبي و علوم كشفي
الف - گاهي انسان از روي اختيار و اراده و با انديشه و تفكر و به
دست آوردن اجزاء ذاتي يا عوارض و يا علت يا دليل چيزي به آن پي
ميبرد; و اين روشي است كه اكثر انسانها در تحصيل علم و ادراك
دارند. البته در اين صورت گرچه انسان با اراده و اختيار خود
ميانديشد و فكر ميكند و در ذهن خود اجزاء و عوارض و مقدمات را
پيدا و با آنها تعريف كرده يا قياس تشكيل ميدهد ولي فكر و انديشه،
علت تامه و ايجادي براي دسترسي به مطلوب علمي نيست و تنها
زمينه ساز و علت اعدادي براي رسيدن به مطلوب است ; اما پيدا
شدن قهري علم و ادراك، به سبب مبادي غيبي كاملا عاري از ماده
است و نهايتا به حق تعالي و عالم قدس كه كلا منزه از ماده است مستند
ميباشد; همان طور كه حكيم سبزواري (ره) در منظومه منطق فرموده
است :
والحق ان فاض من القدس الصور ____ و انما اعداده من الفكر
تحقيق چنين اقتضاء ميكند كه تفكر و انديشه هاي ما براي نتايج
علمي نه سبب توليدي و علت تامه و ايجادي است چنان كه معتزليان
اسم الکتاب : سفير حق و صفير وحي المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 22