responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 96

4 - غسل نفاس

خوني كه همراه با بيرون آمدن اولين جزء نوزاد از رحم مادر خارج مي‌شود "خون نفاس" نام دارد و زنان را در اين حالت "نفساء" يا "نفساء" مي‌نامند، كمترين مدتي كه زنان اين خون را مي‌بينند يك لحظه و بيشترين آن ده روز است .

مساله 486- خوني كه پيش از بيرون آمدن نوزاد از زنان خارج مي‌شود خون نفاس نيست، و ممكن است حيض يايكي از انواع استحاضه باشد.

مساله 487- لازم نيست خلقت بدن نوزاد كامل و زايمان كامل و طبيعي باشد، بلكه اگر نوزاد پيش از كامل شدن به دنيا آيد خوني كه همراه او خارج مي‌شود نفاس است . و اگر خون بسته اي هم از رحم بيرون آيد كه خود زن مي‌داند ياچهار قابله يا متخصصان نظر دهند كه اگر در رحم باقي مي‌ماند انسان مي‌شد، بنابراحتياط واجب كارهايي را كه برنفساء حرام است ترك نمايد و كارهايي را كه مستحاضه انجام مي‌دهد انجام دهد.

مساله 488- زناني كه خون نفاس آنها بيش از ده روز باشد چند حالت براي آنان وجود دارد:

الف - چنانچه در حيض عادت داشته باشد، بايد به اندازه روزهاي عادت خود نفاس و بقيه را استحاضه قرار دهد.

ب - اگر در حيض عادت نداشته است، چنانچه نشانه هاي خون تغيير يابد بايد آن اندازه را كه سياه رنگ است - اگربيش از ده روز نباشد - نفاس قرار دهد.

ج - چنانچه در حيض عادت نداشته و نشانه خون نيز يكنواخت بوده، بايد به اندازه عادت خويشاوندان خود نفاس قرار دهد، و اگر مقدار عادت خويشاوندان او متفاوت باشد بنابراحتياط واجب بايد هفت روز نخست را نفاس بداند، ودر اين حالت و حالت دوم احتياط واجب آن است كه تا روز دهم كارهايي كه بر حائض حرام است انجام ندهد و به وظايف مستحاضه نيز عمل نمايد.

مساله 489- بنابراحتياط مستحب زني كه خون نفاس او بيش از ده روز مي‌باشد اگر در حيض عادت دارد از روز بعد ازعادت، و اگر عادت ندارد پس از روز دهم تا روز هجدهم زايمان كارهاي مستحاضه را بجا آورد و كارهايي را كه برنفساء حرام است ترك نمايد.

مساله 490- زني كه عادت حيض او كمتر از ده روز باشد ولي بيش از روزهاي عادتش خون نفاس ببيند، بايد به اندازه روزهاي عادت خود نفاس قرار دهد و پس از آن بنابراحتياط واجب تا دو
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 96
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست