responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 67

چهارم - اگر نذر يا عهد كرده و يا سوگند ياد كرده باشد كه وضو بگيرد.

پنجم - اگر نذر كرده باشد جايي از بدن خود را به خط قرآن برساند.

ششم - اگر قرآن نجس شده و براي آب كشيدن آن ناچار به دست زدن به خطوط قرآن باشد، ولي چنانچه معطل شدن به مقدار وضو بي احترامي به قرآن باشد، بايد بدون وضو قرآن را آب بكشد و تا ممكن است از دست زدن به خطوطآن خود داري نمايد.

مساله 325- رساندن جايي از بدن به خط قرآن در حالي كه بدون وضو باشد حرام است، ولي جلوگيري كودكان وديوانگان از دست گذاشتن به خط قرآن درصورتي كه بي احترامي به قرآن نباشد واجب نيست، و رساندن بدن به ترجمه قرآن به هر زباني باشد اشكال ندارد.

مساله 326- رساندن جايي از بدن درحالي كه بي وضو باشد به نام خداي متعال به هر زباني نوشته شده باشدبنابراحتياط واجب حرام است، و نيز رساندن جايي از بدن بدون داشتن وضو به نام مبارك پيامبر 6 و امامان (ع) وحضرت زهرا اگر بي احترامي باشد حرام است . ولي اگر يكي از اين اسامي مقدسه را در نامگذاري افراد به كار برند دست زدن بدون وضو به آنها اشكال ندارد.

مساله 327- انگشتر يا گردنبندي را كه روي آن اسم خدا يا پيامبر 6 و يا يكي ديگر از معصومين (ع) نقش بسته شده است، نبايد در حال جنابت يا حيض يا نفاس و يا بدون وضو لمس نمود، ولي اگر به گونه اي باشد كه بدن با آن تماس پيدا نكند اشكال ندارد.

مساله 328- وضوگرفتن براي نمازهاي يوميه پيش از رسيدن وقت خلاف احتياط مي‌باشد، هرچند بنابراقوي صحيح است . و اگر به انگيزه با وضو بودن يا خواندن سوره اي از قرآن وضو بگيرد اشكال ندارد، گرچه قصد نماز خواندن با آن وضو را نيز داشته باشد.

مساله 329- مستحب است براي نماز ميت، زيارت امامان (ع)، زيارت اهل قبور، رفتن به مسجد، همراه داشتن قرآن و نوشتن يا لمس كردن حاشيه آن و نيز براي خوابيدن وضو گرفت، هرچند اقامه دليل بر بعضي از اين موارد مشكل است . و نيز مستحب است كسي كه وضو دارد دوباره وضو بگيرد. و اگر براي يكي از اين كارها وضو گرفت، هر كاري راكه بايد با وضو انجام بگيرد مي‌تواند بجا آورد، مثلا مي‌تواند با آن وضو نماز بخواند.

چيزهايي كه وضو را باطل مي‌كند

مساله 330- هفت چيز وضو را باطل مي‌كند:
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 67
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست