responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 626
حاضر سازي و با دقت به آن گوش فرا دهي، پس اگر نصيحتش را صواب و مطابق حقيقت يافتي، خدا را سپاس گويي و آن را بپذيري و در مقابل آن حق شناسي نمايي، و اگر آن را صواب و بر وفق حقيقت نيافتي، متهمش نكني و بداني كه او در خير خواهي توكوتاهي نكرده و فقط نظرش به خطا رفته است .

حق احسان كننده :

حق "احسان كننده" اين است كه در مقابل احساني كه كرده از او تشكر نمايي و احسانش را به زبان آوري و او را به نيكي ياد كني و خالصانه در حق او دعا كني تا در نهان و عيان از او قدرداني كرده باشي . و هر وقت توانستي احسان او راجبران نمايي .

حق همسايه :

حق "همسايه" اين است كه در حضور كرامت او را، و در غياب آبروي او را حفظ كند و در هر حال او را ياري نمايد و درسختيها تنها نگذارد، از خطاهايش بگذرد و لغزشهايش را ناديده بگيرد، اگر ناداني كرد بردباري كند و زبان بدگويان را ازاو بگرداند. پيامبراكرم 6 مي‌فرمايد: "كسي كه با شكم سير بخوابد و همسايه اش گرسنه باشد هرگز به من ايمان نياورده است".[1] و نيز در روايتي از حضرت رسول اكرم 6 آمده است كه : "هركس حقوق همسايه اش را ضايع كند ازما نيست، و جبرئيل (ع) آنقدر راجع به همسايه به من سفارش نمود كه پنداشتم همسايه از انسان ارث خواهد برد".[2]

حق همسفر:

حق "همسفر" اين است كه اگر قدرت داري در احسان و اكرام از او فزونتر باشي، وگرنه برابر و در رديف او باشي، همچنان كه او تو را محترم مي‌شمارد تو او را محترم بشماري، همان گونه كه حفظت مي‌كند حفظش نمايي . در كرامت و جوانمردي بر تو سبقت و پيشدستي نگيرد، و اگر پيشدستي نمود جبران نمايي، از محبتي كه شايسته اوست كوتاهي نكني و به خيرخواهي و نصيحت او پايبند باشي، او را در اطاعت پروردگار و ترك گناه ياري نمايي و در هرحال براي اورحمت باشي نه عذاب .

حق سائل :

حق "سائل" اين است كه اگر مي‌داني راست مي‌گويد به اندازه قدرت حاجتش را برآورده نمايي و برايش دعا كني و دررسيدن به خواسته اش او را كمك نمايي، و اگر در راستگويي او شك داري، مراقب باشي كه بدبيني و شك تو در اثروسوسه شيطان نباشد تا بخواهد تو را از انجام كار

[1] برگرفته از وسائل الشيعه، كتاب الحج، باب 88 از ابواب (احكام العشره)، حديث 1.
[2] برگرفته از وسائل الشيعه، كتاب الحج، باب 86 از ابواب (احكام العشره)، حديث 5.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 626
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست