responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 620

حق "پدر" آن است كه بداني او اصل است و تو فرع، اگر او نبود تو هم نبودي، هر نعمتي را با خود ديدي بدان كه به وسيله او به تو رسيده است . پس خداي را حمد نما و از شكر نعمت پدر لحظه اي غفلت مكن .

حق "فرزند" آن است كه بداني او جزئي از وجود توست، و در دنيا با هر خوبي و بدي كه داشته باشد بالاخره منسوب به تو مي‌باشد، و مسئوليت تربيت و راهنمايي او نسبت به خداشناسي و اطاعت از پروردگار با تو مي‌باشد، و تو درآخرت پاداش حسن تربيت يا كيفر سوء تربيت او را خواهي ديد. پس او را چنان تربيت كن كه در دنيا مايه سرفرازي توباشد و در آخرت نزد خداوند معذور باشي .

"برادر" (و يا خواهر) همواره به منزله دست و بازو و تكيه گاه و مايه عزت و شوكت انسان مي‌باشد، و حق او آن است كه وي را وسيله اي براي انجام گناه و تجاوز به حريم خداوند يا مردم قرار ندهي، و در كارها و مشكلات و در مقابل دشمن او را ياري نمايي، از نصيحت و توجه دادن او به راه خدا و حقيقت غفلت نكني، و اگر نصيحت و خيرخواهي تورا اجابت نكرد بايد خدا را بر وي مقدم بداري .

2 - حقوق اجتماعي :

حق كسب و كار و انتخاب مسكن :

هر انساني بر حسب فطرت و شرع مقدس حق انتخاب مكان براي سكونت يا اشتغال و يا اقامت در داخل يا خارج كشورش را دارد، همچنين حق دارد بدون فريب و احتكار و زيان رساندن به خود يا ديگران مشغول كسب مشروع شود، و نيز مي‌تواند از حقوق مالكيت به گونه اي كه به خود يا ديگران و يا جامعه ضرر نرساند برخوردار باشد. ومالكيت شرعي را نمي توان از افراد سلب كرد، مگر به حكم حاكم شرع جامع الشرايط بنابرضرورت حفظ منافع عمومي و در مقابل پرداخت غرامت فوري و عادلانه . و به سند معتبر از رسول خدا 6 نقل شده كه فرمودند:"احترام مال مومن همچون احترام خون اوست".[1]

هر كارگري در هر رشته - چه در خدمت دولت باشد يا موسسات و يا اشخاص - حق دارد از امنيت و سلامت و ديگرتامينهاي اجتماعي برخوردار باشد، و نبايد او را به كاري كه توانش را ندارد واداشت يا به كاري اكراه نمود و يا به او زيان رساند.

هر كارگري - زن باشد يا مرد - حق دارد در مقابل كاري كه انجام مي‌دهد دستمزد عادلانه

[1] برگرفته از وسائل الشيعه، كتاب الحج، باب 152 از ابواب (احكام العشره)، حديث 9 و 12.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 620
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست