responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 495
بدون اينكه كسي بفهمدبگويد : "به زنم رجوع كردم" صحيح است، ولي مستحب است شاهد بگيرند.

مساله 2775- بر زني كه طلاق رجعي داده شده احكام همسر شرعي جاري است، بنابراين نفقه و فطره او بر شوهرواجب است و از يكديگر ارث مي‌برند و شوهر حق ندارد در عده با خواهر او يا زن پنجم ازدواج نمايد.

مساله 2776- بر كسي كه همسر خود را طلاق رجعي داده حرام است در روزهاي عده او را از خانه اي كه هنگام طلاق در آن زندگي مي‌كرده بيرون كند، ولي در بعضي مواقع - مانند اينكه زن كار حرامي را كه موجب حد است مرتكب شوديا ناشزه باشد - بيرون كردن او اشكال ندارد. و بر زن نيز حرام است در روزهاي عده براي كارهاي غير ضروري بدون اجازه مرد از منزل خارج شود.

مساله 2777- مردي كه زن خود را طلاق رجعي داده اگر مالي از زن بگيرد و با او صلح كند كه ديگر رجوع نكند، دراين صورت رجوع كردن محل اشكال است .

مساله 2778- پس از رجوع شوهر اگر زن ادعا كند عده او تمام شده بوده و رجوع بعد از عده واقع شده است ادعاي او پذيرفته مي‌شود.

مساله 2779- اگر شوهر همسر خود را دو بار طلاق دهد و بعد از هر طلاق به او رجوع كند يا دو بار او را طلاق دهد وبعد از هر طلاق و گذشتن عده با او ازدواج كند، پس از طلاق سوم آن زن بر او حرام مي‌شود، ولي اگر بعد از طلاق سوم به ديگري شوهر كند، با پنج شرط شوهر اول دوباره مي‌تواند با آن زن ازدواج نمايد:

1 - عقد شوهر دوم دائمي باشد نه موقت، پس اگر مثلا او را براي يك ماه يا يك سال متعه كند، بعد از آنكه از او جداشد شوهر اول نمي تواند با او ازدواج نمايد.

2 - شوهر دوم بالغ باشد.

3 - شوهر دوم با او نزديكي و دخول كند. و بنابراحتياط واجب دخول در جلو باشد و به گونه اي باشد كه هر دو لذت ببرند، بلكه احوط اين است كه انزال هم شده باشد.

4 - شوهر دوم طلاقش دهد يا از دنيا برود.

5 - عده طلاق يا عده وفات شوهر دوم تمام شود.

مساله 2780- اگر مردي سه بار صيغه طلاق را تكرار كند - بدون اينكه در ميان اين سه بار رجوع كرده باشد - يك طلاق محسوب مي‌شود و دو طلاق ديگر لغو است، همچنين اگر بگويد: "هي طالق ثلاثا" يعني : "زن من سه طلاقه است" تنهايك طلاق محسوب مي‌شود.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 495
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست