responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 485
واجب است . و اگر شخص فقير هم پدر و هم فرزند دارد بايد نفقه او را به شركت و به طور مساوي بپردازند و پسر و دختر در اين جهت فرقي ندارند، همچنين است بنابراحتياط اگر شخص فقير هم مادر و هم فرزند داشته باشد. و اگر پدر و اولاد اولاد دارد نفقه او بر پدر واجب است، واگر مادر و اولاد اولاد دارد بر مادر واجب است، و اگر اولاد اولاد با جد و جده با هم باشند بايد نفقه او را به شركت و به طور مساوي بپردازند. و بنابراحتياط واجب ترتيبي كه در اين مساله گفته شد رعايت شود.

مساله 2716- نفقه خود انسان بر نفقه زوجه مقدم است، و نفقه زوجه بر نفقه خويشان واجب ودر خويشان واجب النفقه نيز نفقه فرد نزديكتر بر فرد دورتر اولويت دارد، النفقه مقدم مي‌باشد. مثلا نفقه پدر بر نفقه جد، يا نفقه اولاد بر نفقه اولاد اولاد مقدم مي‌باشد.

مساله 2717- اگر فرزند صغيري خود اموال و دارايي داشته باشد ولي او مي‌تواند از اموال خود او مخارجش را تامين نمايد.

مساله 2718- اگر شخص متمكن از دادن نفقه واجب النفقه امتناع نمايد حاكم شرع او را مجبور مي‌كند تا نفقه او رابدهد، و اگر ممكن نشد حاكم شرع از مال او برداشته و هزينه زندگي آنان را تامين مي‌كند.

مساله 2719- انسان نمي تواند "زكات" و "خمس" و "كفارات" خود را به افراد واجب النفقه خود بپردازد.

مساله 2720- علاوه بر تامين مخارج فرزند، تربيت صحيح و اشراف بر امور او و آموزش خواندن و نوشتن و شنا و نيزتزويج او پس از بلوغ از حقوق فرزند بر پدر مي‌باشد.

مساله 2721- در صورتي كه فرزند نياز شديد به ازدواج داشته باشد - به طوري كه با ترك آن به حرام مي‌افتد - بر پدرواجب است نسبت به آن اقدام نمايد، همچنين در صورت نياز شديد پدر يا مادر به ازدواج و توانايي فرزند واجب است نسبت به آن اقدام نمايد.

مساله 2722- سزاوار نيست پدر و مادر با تفاوت و تبعيض بين اولاد مالي را به آنان ببخشند، مگر اينكه بعضي از آنهانيازمند يا داراي مرجحات عقلي و شرعي باشند.

احكام پس از ولادت :

مساله 2723- پس از ولادت مستحب است نوزاد را غسل دهند - بلكه بعضي از علما غسل دادن را واجب دانسته اند - و جامه سفيد بپوشانند و در گوش راست او "اذان" و در گوش چپ او
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 485
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست