responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 463

4 - اگر صيغه عقد را وكيل يا ولي زن و شوهر اجرا مي‌كند بايد زن و شوهر را با نام بردن يا با اشاره و مانند آن معلوم كند، پس در جايي كه چند زن و چند مرد حضور دارند، اگر وكيل بي آنكه زن و مرد را معلوم كند بگويد: موكل خود را به عقدازدواج تو در آوردم، يا كسي كه چند دختر دارد يكي از دخترانش را به طور نامعلوم به عقد مردي درآورد عقد باطل است .

5 - اكراه و زور در بين نباشد و زن و مرد به ازدواج راضي باشند، ولي اگر زن ظاهرا به اصرار اجازه دهد و معلوم باشد كه قلبا راضي است عقد صحيح است .

مساله 2586- اگر در عقد يك حرف غلط خوانده شود كه معنا را عوض كند عقد باطل است .

مساله 2587- كسي كه دستور زبان عربي را نمي داند، اگر قرائتش صحيح باشد و معناي هركلمه از عقد را جداگانه بداند و قصد انشاء نمايد و از هر لفظي معناي آن را قصد كند مي‌تواند عقد را بخواند.

مساله 2588- اگر زني را براي مردي بدون اجازه آنان عقد كنند و بعدا زن و مرد بگويند به آن عقد راضي هستيم و آن را اجازه نمايند عقد صحيح است . همچنين اگر بدون اجازه و اطلاع يكي از آن دو باشد و پس از عقد به آن راضي شودو آن را اجازه نمايد عقد صحيح است .

مساله 2589- اگر زن و مرد يا يكي از آن دو را به ازدواج مجبور نمايند، در صورتي كه پس از خواندن عقد به آن راضي شوند و آن را اجازه نمايند عقد صحيح است . همچنين اگر عقد را به وكالت اجباري از طرف آنان خوانده باشند و بعدراضي شوند و اجازه نمايند عقد صحيح است، هرچند در هر دو صورت احتياط مستحب آن است كه صيغه را دوباره بخوانند.

مساله 2590- پدر و جد پدري مي‌توانند براي فرزند نابالغ يا ديوانه خود كه به حال ديوانگي بالغ شده است همسرانتخاب كنند و او را عقد نمايند، و بنابراحتياط واجب بايد ازدواج به مصلحت نابالغ و يا ديوانه باشد، و در اين جهت بين عقد دائم يا موقت فرقي وجود ندارد. و پس از آنكه آن بچه بالغ شد يا ديوانه عاقل گرديد، چنانچه آن ازدواج بارعايت مصلحت او بوده نمي تواند آن را به هم بزند، و اگر با توجه به مفسده بوده مي‌تواند آن را به هم بزند، و اگر درنظر ولي نه مصلحت و نه مفسده داشته بنابراحتياط واجب دوباره عقد را بخوانند.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 463
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست