responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 455

مساله 2547- مردها مي‌توانند هنگام سينه زدن سينه خود را برهنه كنند، ولي نگاه كردن زنان به سينه آنان حرام است .و اگر مردها بدانند كه زنها عمدا به بدنشان نگاه مي‌كنند احوط آن است كه سينه خود را برهنه نكنند.

مساله 2548- نگاه كردن به عورت ديگري حرام است، به طور مستقيم باشد يا از پشت شيشه يا در آينه و يا در آب صاف و زلال، با يكديگر محرم باشند يا نه، زن باشند يا مرد، بلكه احتياط واجب آن است كه به عورت بچه اي كه خوب و بد را تشخيص مي‌دهد نيز نگاه نكنند. ولي زن و شوهر مي‌توانند به تمام بدن يكديگر نگاه كنند.

مساله 2549- مرد و زني كه با يكديگر محرمند اگر قصد لذت شهواني نداشته باشند مي‌توانند بجز عورت به بدن يكديگر نگاه كنند.

مساله 2550- گرفتن فيلم و عكس توسط مرد از زن نامحرم حرام نيست، ولي اگر براي عكس گرفتن مجبور شود كارحرامي - مثل دست گذاشتن به بدن زن يا نگاه به او - را مرتكب شود نبايد عكس او را بگيرد. و اگر زن نامحرمي رابشناسد در صورتي كه آن زن متهتك نباشد بنابراحتياط واجب نبايد به عكس و فيلم او نگاه كند.

مساله 2551- اگر زن ناچار باشد - مثلا براي تنقيه يا تطهير - به عورت زن ديگر يا مردي غير شوهر خود دست بزند، بايد چيزي مانند دستكش در دست كند تا دست او به عورت آن شخص نرسد، همچنين است اگر مرد ناچار باشد به عورت مرد ديگر يا زني غير از همسر خود دست بزند.

مساله 2552- اگر پزشك براي درمان ناچار شود به بدن نامحرم نگاه كند يا دست بزند و مراجعه به پزشك همجنس يامحرم مشكل باشد اشكال ندارد، و در مواردي كه تنها با نگاه كردن يا تنها با دست زدن مي‌تواند درمان كند بايد به همان اندازه ضرورت اكتفا نمايد، و در اين جهت اگر هيچ چاره اي نباشد فرقي بين عورت و غير آن نيست .

مساله 2553- اگر پزشك براي درمان ناچار باشد به عورت شخصي نگاه كند بنابراحتياط واجب در صورت امكان بايد آينه اي را در مقابل گذاشته و در آن نگاه كند، ولي اگر چاره اي جز نگاه كردن به خود عورت نباشد اشكال ندارد.

مساله 2554- كسي كه مي‌خواهد ازدواج نمايد فقط به مقدار متعارف براي پسنديدن جايز است به صورت و مو ودستهاي زن يا دختر مورد نظر نگاه كند، و چنانچه با نگاه اول غرض حاصل نشود تكرار آن اشكال ندارد. ولي به هرحال نبايد قصد لذت داشته باشد، هرچند حصول لذت قهري اشكال ندارد.

مساله 2555- زن مي‌تواند در جايي كه نامحرم هست با صداي بلند صحبت كند، مگر اينكه
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 455
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست