responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 433
شده پيش از تحويل گرفتن بميرد.

مساله 2431- هبه عقد جايز است و هر يك از دو طرف مي‌توانند آن را به هم بزنند، هرچند بهتر است هبه كننده چيزي را كه بخشيده از آن چشم بپوشد و هبه را به هم نزند. و در پنج مورد هبه كننده نمي تواند هبه را به هم بزند:

1 - در برابر هبه اي كه كرده چيزي - هرچند كم - از طرف گرفته باشد، خواه گرفتن عوض در بخشش شرط شده باشد ياطرف خودش آن را در مقابل بخشش به بخشنده بپردازد.

2 - آن چيز را "قربه الي الله" بخشيده باشد.

3 - بخشش به يكي از خويشان متعارف باشد، و بنابراحتياط واجب اگر زن و شوهر هم چيزي را به يكديگر هبه كنند آن را به هم نزنند.

4 - مالي كه بخشيده به حال خود باقي نمانده باشد، به عنوان مثال همه يا بعضي از آن به طور كلي تلف شده يا صورت آن كلا تغيير كرده باشد، مانند ناني كه خورده يا پارچه اي كه دوخته باشد و يا اينكه آن را به ديگري منتقل كرده باشد.

5 - يكي از دو طرف هبه بميرد، پس اگر هبه كننده پس از تحويل دادن بميرد بنابراحتياط واجب وارثان او نمي توانند هبه را پس بگيرند، و اگر طرف بميرد مال به ورثه او منتقل مي‌شود و بنابراحتياط واجب هبه كننده نمي تواند آن را پس بگيرد.

مساله 2432- اگر انسان از كسي طلب داشته باشد مي‌تواند گذشت كند و قبول بدهكار شرط نيست، و در اين صورت ديگر نمي تواند آن را به هم بزند.

مساله 2433- هبه كننده مي‌تواند در مقابل چيزي كه مي‌بخشد عوضي قرار دهد و از طرف بگيرد، و به آن "هبه معوضه" مي‌گويند. و لازم نيست عوض آن عين و جنس باشد، بلكه مي‌تواند هر كاري را كه نفع آن به شكلي به بخشنده مي‌رسد عوض هبه قرار دهد، مثلا در مقابل هبه طلبي را كه طرف از هبه كننده دارد ببخشد يا كار مشروعي رابراي او انجام دهد.

مساله 2434- كسي كه هبه را قبول مي‌كند چنانچه شرطي به عهده او نهاده شود بنابراحتياط بايد به آن عمل نمايد، بنابراين اگر هبه كننده چيزي را به كسي ببخشد به شرط آنكه او هم چيزي را به او هبه كند، بنابراحتياط بايد طرف به آن شرط عمل نمايد، و چنانچه از آن امتناع كند و يا عمل به آن ممكن نباشد بخشنده مي‌تواند هبه را به هم بزند.

مساله 2435- جهيزيه اي كه پدر و مادر به دختر مي‌دهند اگر به واسطه صلح يا بخشش ملك او نموده باشند نمي توانند از او پس بگيرند، ولي اگر ملك او نكرده باشند پس گرفتن آن مانعي ندارد. همچنين است حكم جواهرات ياچيزهاي ديگري كه شوهر براي همسر خود تهيه مي‌كند يا پدر به فرزند خود مي‌دهد.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 433
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست