responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 428

مساله 2399- اگر امانتگذار بميرد و چند وارث داشته باشد، امانتدار بايد امانت را به همه ورثه بدهد يا به كسي بدهدكه همه آنان گرفتن امانت را به او واگذار كرده اند، و اگر وصي هم داشته باشد بايد تا مقدار يك سوم به وصي هم مراجعه شود. پس اگر بدون اجازه ديگران همه امانت را به يكي از ورثه بدهد ضامن سهم ديگران مي‌باشد.

مساله 2400- اگر امانتدار بميرد يا ديوانه شود وارث ميت يا ولي ديوانه بايد هرچه زودتر به امانتگذار اطلاع دهد و ياامانت را به او برساند.

مساله 2401- اگر امانتدار نشانه هاي مرگ را در خود ببيند، چنانچه ممكن است بايد امانت را به صاحب آن يا وكيل يا ولي او برساند، و اگر ممكن نيست بايد آن را به حاكم شرع بدهد، و چنانچه به حاكم شرع دسترسي ندارد بايدوصيت كند و شاهد بگيرد و به وصي و شاهد جنس و خصوصيات امانت و محل و صاحب آن را بگويد. هرچند درصورتي كه وارث او امين است و از امانت اطلاع دارد لازم نيست وصيت نمايد.

مساله 2402- اگر امانتدار نشانه هاي مرگ را در خود ببيند و به وظيفه اي كه در مساله پيش گفته شد عمل نكند، چنانچه آن امانت از بين برود بنابراحتياط واجب عوض آن را ضامن است، گرچه در نگهداري آن كوتاهي نكرده وبيماري او خوب شود.

مساله 2403- مالي كه رهن يا عاريه يا اجاره و يا به مضاربه گذاشته شده است در دست طرف معامله امانت بوده وبايد در حفظ آن كوشا باشد.

مساله 2404- اگر مالي را سيل يا دزد ببرد و بعد به دست كسي بيفتد يا در اثر اشتباه در نقل و انتقال و يا اشتباه درمعامله و نظاير آن به دست كسي بيفتد، آن فرد بايد به طور امانت از آن نگهداري نمايد و آن را به دست مالك يا وكيل اوبرساند و يا به آنها اطلاع دهد. همچنين است اگر كسي مال گمشده اي را پيدا كند و يا مالي كه در معرض تلف و نابودي است به دست آورد.

مساله 2405- اگر كافر غير حربي مال خود را نزد مسلمان به امانت بگذارد حفظ امانت و رد آن به صاحبش هنگام مطالبه واجب است، و در صورتي كه كافر حربي مال خود را نزد مسلمان به امانت بگذارد بنابراحتياط هنگام مطالبه آن را به صاحبش تحويل دهد.

مساله 2406- اگر كسي امانتداري خود را انكار نمايد يا آن را قبول كند ولي مدعي تلف شدن امانت يا رد آن به صاحبش شود، چنانچه طرف بينه اي نداشته باشد ادعاي او با قسم قبول خواهد شد. همچنين است در صورتي كه دوطرف تلف شدن امانت را نزد امانتدار قبول دارند ولي امانتگذار مدعي كوتاهي و يا تعدي امانتدار در مال امانت شود.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 428
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست