responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 414
رهن گيرنده حق نداردبدون اجازه او از آن استفاده كند، همچنين هيچ يك از دو طرف حق فروش يا بخشش مال رهني را بدون اجازه طرف ديگر ندارند، هرچند اگر يكي از ايشان آن را ببخشد يا بفروشد و بعد ديگري رضايت دهد اشكال ندارد.

مساله 2322- رهن در دست رهن گيرنده امانت است، پس در صورت تلف شدن يا معيوب شدن چنانچه كوتاهي يازياده روي نسبت به آن نكرده باشد ضامن نيست .

مساله 2323- اگر طلبكار چيزي را كه گرو برداشته با اجازه بدهكار بفروشد، پول آن هم مثل ) خود مال گرو مي‌باشد، همچنين است اگر بي اجازه بفروشد و بدهكار بعدا رضايت دهد.

مساله 2324- عقد رهن پس از تحويل دادن آن از طرف رهن دهنده - يعني بدهكار - قابل به هم زدن نيست، ولي رهن گيرنده - يعني طلبكار - مي‌تواند آن را به هم بزند.

مساله 2325- رهن با مرگ رهن دهنده يا رهن گيرنده باطل نمي شود، و طلبكاري كه نسبت به مال رهن حق داردچنانچه بميرد اين حق به ورثه اش منتقل مي‌شود، و چنانچه رهن دهنده بميرد مال رهن به ورثه او منتقل مي‌شود، ولي همچنان در رهن مي‌باشد.

مساله 2326- اگر رهن دهنده هنگام سررسيد وام و پس از مطالبه طلبكار بدهي خود را نپردازد سه صورت دارد:

الف - در صورتي كه طلبكار در فروش مال رهن از بدهكار وكالت داشته باشد، مي‌تواند مال رهن را بفروشد و طلب خود را بردارد و بقيه را به بدهكار بدهد.

ب - اگر وكالت نداشته باشد، بايد از بدهكار اجازه بگيرد و پس از فروش طلب خود را بردارد و بقيه را به بدهكاربدهد.

ج - چنانچه از بدهكار وكالت ندارد و او هم اجازه نمي دهد يا اصلا دسترسي به او ندارد، بايد براي فروش از حاكم شرع جامع الشرايط اجازه بگيرد، و اگر به حاكم شرع يا نماينده او دسترسي ندارد از عدول مومنين اجازه بگيرد.

مساله 2327- اگر طلبكار يا شخص ديگري در فروش مال رهن از طرف رهن دهنده وكيل شود و شرط كنند كه حق به هم زدن آن را نداشته باشد، تا زنده است و طلبكار طلب خود را نگرفته وكالت او باقي است، و در صورتي كه وكيل ياموكل بميرد وكالت به هم مي‌خورد.

مساله 2328- اگر بدهكار ورشكسته شود و تمام اموالش تنها به اندازه بدهيهايش باشد، شخص طلبكار نسبت به مال گرو بر ديگران مقدم است، ولي اگر در اين صورت بدهكار بميرد مقدم بودن شخص طلبكار نسبت به مال گرو محل اشكال است .
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 414
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست