responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 354

مساله 1998- خريد و فروش چيزي كه نجس شده و آب كشيدن آن ممكن است، و نيز دارويي كه عين آن نجس نيست و نجس شده و درمان منحصر به آن است اشكال ندارد، ولي بنابراحتياط فروشنده بايد نجس بودن آن را به خريدار يادآور شود.

مساله 1999- بنابراحتياط واجب بايد دارويي را كه عين آن نجس است معامله نكنند، مگر آنكه درمان منحصر به آن باشد.

مساله 2000- اگر چيز پاكي مانند: روغن، نفت و بنزين كه آب كشيدن آن ممكن نيست نجس شود، چنانچه مثلا روغن نجس را براي خوردن بفروشند معامله باطل و عمل حرام است، و اگر براي كاري بخواهند كه پاك بودن شرط آن نيست - مانند اينكه بنزين يا نفت را براي سوخت ماشين يا بخاري بخواهند - فروش آن اشكال ندارد، ولي بنابراحتياطبه خريدار اطلاع دهند.

مساله 2001- خريد و فروش روغن و داروهاي روان و عطرهايي كه از كشورهاي غير اسلامي وارد مي‌شود اگر نجس بودن آن قطعي نباشد اشكال ندارد، ولي چنانچه در كشورهاي غير اسلامي از دست كافر بگيرند و از اجزاي حيواني باشد كه خون جهنده دارد نجس است، و معامله آن باطل مي‌باشد، بلكه اگر در كشور اسلامي هم از دست كافر بگيرندمعامله آن باطل است، مگر آنكه بدانند از مسلمان خريده است .

مساله 2002- اگر روباه يا پلنگ را به غير دستوري كه در شرع معين شده كشته باشند يا خودش مرده باشد، خريد وفروش پوست آن حرام و معامله آن باطل است .

مساله 2003- خريد و فروش گوشت و پوست و پيه و چرمي كه از كشورهاي غير اسلامي مي‌آورند يا از دست كافرگرفته مي‌شود باطل است، مگر اينكه انسان بداند از حيواني است كه ذبح شرعي شده است .

مساله 2004- خريد و فروش گوشت، پوست، پيه و چرمي كه در دست مسلمان است اشكال ندارد، ولي اگر انسان بداند كه از كافر گرفته و تحقيق نكرده از حيواني است كه به دستور شرع كشته شده يا نه، خريدن آن حرام و معامله باطل است .

مساله 2005- اگر گوشت يا پوست و يا ساير اجزاي مردار بجز استفاده در مواردي كه پاك بودن در آن شرط است منافع قابل توجه ديگري داشته باشد - مانند اينكه براي خوراك دام و طيور و يا تبديل آنها به كود و مانند آن توسطدستگاههاي جديد مورد بهره برداري قرار گيرد - ظاهرا خريد و فروش آنها به همين قصد اشكال ندارد.

مساله 2006- خريد و فروش خون براي انتفاع حلال جايز است، بنابراين خريد و فروش خون براي تزريق به بيماراشكال ندارد، مگر اينكه گرفتن خون براي خون دهنده ضرر داشته باشد،
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 354
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست