responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 337
رفت و در آنجا استطاعت حج را با همه شرايط آن پيدا كرد، حج بر او واجب مي‌شود و از حجة الاسلام كفايت مي‌كند.

مساله 1923- اگر از طرف دولت براي حج در سالهاي آينده ثبت نام مي‌كنند و راهي براي حج جز اين طريق نيست، كساني كه هنگام ثبت نام استطاعت مالي دارند واجب است اسم خود را بنويسند، هرچند در همان سال قرعه به نامشان اصابت نكند. و اگر كوتاهي نمايند و ثبت نام نكنند حج بر آنان ثابت شده است . بلكه اگر كسي فعلا استطاعت مالي ندارد ولي مي‌داند كه به زودي مستطيع مي‌شود و در آن وقت ديگر ثبت نام نمي كنند، در اين صورت هم اگرمي تواند بايد اسم خود را بنويسد.

مساله 1924- اگر كسي مستطيع شود و حج بجا نياورد و بعد فقير شود، بايد گرچه به زحمت باشد بعدا حج بجا آورد.و اگر به هيچ قسم نتواند حج برود، چنانچه كسي او را براي حج اجير كند بايد به مكه برود و حج كسي را كه براي اواجير شده بجا آورد و تا سال بعد در مكه بماند و براي خود حج نمايد، ولي اگر ممكن باشد كه اجير شود و اجرت رانقد بگيرد و كسي كه او را اجير كرده راضي شود كه حج او در سال بعد انجام شود، بايد سال اول براي خود، و سال بعدبراي كسي كه اجير شده حج نمايد.

مساله 1925- اگر در سال اولي كه مستطيع شده بدون سستي و تاخير به مكه رود و در وقت معيني كه دستور داده اندبه عرفات و مشعرالحرام نرسد، چنانچه در سالهاي بعد مستطيع نباشد حج بر او واجب نيست، ولي اگر از سالهاي پيش مستطيع بوده و نرفته، اگرچه به زحمت باشد بايد حج بجا آورد.

مساله 1926- اگر در سال اولي كه مستطيع شده به حج نرود و بعد فقير شود يا به واسطه پيري يا بيماري يا عذرديگري نتواند حج را بجا آورد و از اينكه خودش در آينده بتواند به حج برود نا اميد باشد، بايد نايب بگيرد، بلكه اگر درهمان سالي كه مستطيع شده از رفتن به حج ناتوان باشد و از اينكه در آينده بتواند انجام دهد نيز نا اميد باشدبنابراحتياط واجب بايد نايب بگيرد.

نيابت در حج :

مساله 1927- كسي كه حج بر او واجب شده چنانچه آثار مرگ در او ظاهر شود، بايد وصيت كند كه به جاي او حج بجا آورند، و اگر از دنيا برود مخارج حج به مقدار حج از ميقات از اصل مال او برداشته مي‌شود. و اگر نايب گرفتن ازميقات ممكن نباشد همه مخارج از اصل مال او برداشته
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 337
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست