responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 328
هر فرد ديگري كه مخارج او بر انسان واجب است براي مخارج خود قرض كرده، انسان نمي تواند بدهي او را از زكات پرداخت نمايد.

مساله 1867- كسي كه زكات بر او واجب شده نمي تواند زكات را از سهم فقرا به افرادي كه نفقه آنان بر او واجب است پرداخت نمايد، ولي پرداخت زكات توسط ديگران به افراد تحت تكفل كسي كه قدرت بر نفقه آنان ندارد يا از دادن نفقه واجب به آنها خود داري مي‌كند اشكال ندارد. و اگر زن بتواند شوهر خود را به پرداخت مخارج مجبور كندنمي شود به او زكات داد.

مساله 1868- زني كه به عقد موقت در آمده است اگر فقير باشد شوهرش و ديگران مي‌توانند به او زكات بدهند، ولي اگر شوهرش در ضمن عقد شرط كند كه مخارج او را بدهد يا به جهت ديگري دادن مخارجش بر او واجب باشد، درصورتي كه مخارج آن زن را بدهد يا زن بتواند او را مجبور كند نمي شود به آن زن زكات داد.

مساله 1869- زن مي‌تواند به شوهر فقير خود زكات بدهد، هرچند شوهر زكات را صرف مخارج روزانه او كند.

مساله 1870- اگر فرزند انسان يا پدر او به ازدواج نياز داشته باشد پرداخت هزينه آن از زكات محل اشكال است، وبنابراحتياط مخارج آن را از مال خودش بدهد.

مساله 1871- مخارج اضافه بر هزينه هاي روزمره فرزند را مانند خريد كتابهاي علمي و ديني مورد احتياج او مي‌توان از راه سهم فقراي زكات تامين نمود.

مساله 1872- سيد مي‌تواند از سيد زكات بگيرد، ولي نمي تواند از زكات واجب غير سيد - مانند زكات مال و زكات فطره - استفاده كند، مگر اينكه خمس و وجوه ديگر كفاف هزينه زندگي او را ندهد و ناچار باشد، كه در اين صورت بنابراحتياط واجب نبايد از حد ضرورت زندگي تجاوز كند.

مساله 1873- زكات مستحب يا صدقات مستحبه ديگر را مي‌توان به سيد داد، هرچند خلاف احتياط است .

مساله 1874- ملاك در "سيد بودن" نسبت داشتن با "هاشم" جد گرامي پيامبر اكرم 6 از ناحيه پدر مي‌باشد، پس كسي كه فقط مادرش سيد است مي‌تواند از زكات غير سيد استفاده كند.

مساله 1875- سيد بودن افراد با شهادت دو مرد عادل يا شهرتي كه موجب اطمينان گردد ه ثابت مي‌شود، و صرف ادعاي شخص كفايت نمي كند. همچنين عدم سيادت شخصي كه معلوم نيست سيد است يا نه، با يكي از اين دو راه ثابت مي‌شود.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 328
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست