responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 326
مي‌تواند عوض آن را از او بگيرد و به مستحق بدهد، و يا اينكه از مال خودش زكات را بپردازد، ولي اگر به غير عنوان زكات به او داده، نمي تواند چيزي از او بگيرد وبايد از مال خودش زكات را به مستحق بدهد.

مساله 1853- انسان مي‌تواند از سهم سبيل الله زكات، قرآن يا كتابهاي ديني و يا علمي كه مورد نياز جامعه اسلامي است بخرد و وقف نمايد، اگرچه بر فرزندان خود يا بر كساني وقف كند كه خرج آنان بر او واجب است . ولي احتياطواجب آن است كه توليت وقف را به حاكم شرع جامع الشرايط يا نماينده او بسپارد.

مساله 1854- انسان نمي تواند از زكات ملك بخرد و بر اولاد خود يا بر كساني كه مخارج آنان بر او واجب است وقف نمايد تا منفعت آن را به مصارف خود برسانند.

مساله 1855- به كسي كه مشغول تحصيل علم است و اگر تحصيل نكند مي‌تواند براي معاش خود كسب كند مي‌توان زكات داد، و ملاك آن تحصيل علومي است كه نافع باشد و فرا گرفتن آنها حرام نباشد.

مساله 1856- فقير مي‌تواند از سهم فقرا براي رفتن به حج و زيارت و مانند آن زكات بگيرد، به شرط آنكه جزو مخارج متعارف او باشد. ولي اگر به مقدار خرج متعارف ساليانه اش زكات گرفته باشد بنابراحتياط براي زيارت و مانند آن ازسهم فقرا نمي تواند زكات بگيرد، اما از سهم سبيل الله مانعي ندارد، هرچند خلاف احتياط است .

مساله 1857- مستحب است زكات شتر و گاو و گوسفند را به فقراي آبرومند بپردازد، همچنين مستحب است دردادن زكات خويشان خود را بر ديگران، و اهل علم و كمال را بر غير آنان، و كساني را كه اهل درخواست و سوال نيستندبر اهل سوال مقدم بدارد، ولي اگر دادن زكات به فقيري از جهت ديگر بهتر باشد مستحب است زكات را به او بدهد.

مساله 1858- بدهكاري كه توان بازپرداخت بدهي مشروع خود را ندارد - گرچه توان تامين مخارج ساليانه خود راداشته باشد - مي‌توان بدهي او را از زكات پرداخت كرد، ولي بايد مالي را كه قرض كرده در معصيت خرج نكرده باشديا اگر در معصيت خرج كرده از آن توبه كرده باشد. و اگر مخارج ساليانه خود را دارد، بهتر است قرض خود را ازموجودي بدهد و براي مخارج خود زكات بگيرد.

مساله 1859- مسافري كه خرجي او تمام شده يا وسيله نقليه او از كار افتاده، چنانچه براي كار حرامي سفر نكرده و نيزخود سفر حرام نباشد و نتواند با قرض كردن يا فروختن چيزي خود را به
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 326
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست