responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 294

مساله 1662- اگر با سودي كه از كار و كسب به دست آورده پيش از پرداخت خمس اثاثيه و لوازم منزل يا كتاب ومانند اينها را بخرد، بنابراحتياط واجب هر وقت به طور كلي احتياجش از آنها برطرف شد خمس آنها را بپردازد، همچنين است حكم زيور آلات زنانه اگر وقت زينت كردن به آنها بگذرد.

مخارج و هزينه ها:

مساله 1663- مخارجي كه براي دستيابي به سود صرف مي‌شود، مانند كرايه حمل و نقل، دلالي و امثال آن و حتي استهلاك ماشين آلات و ابزار كاري كه جزو سرمايه است و با پول خمس داده خريداري شده، تمام آنها از درآمد سال برداشته مي‌شود و خمس بقيه پرداخت مي‌گردد.

مساله 1664- آنچه از منافع كسب و شغل خود در بين سال به مصرف خوراك و پوشاك و اثاثيه و خريد منزل وعروسي و جهيزيه مورد نياز دختر و مخارج ازدواج پسر و زيارت و خيرات و مانند اينها مي‌رساند، در صورتي كه ازشان او زياد نباشد و زياده روي هم نكرده باشد خمس ندارد، همچنين آنچه را به مصرف نذر و كفاره مي‌رساند و نيزمالي را كه به كسي مي‌بخشد يا جايزه مي‌دهد، در صورتي كه از شان او زياد نباشد از مخارج ساليانه حساب مي‌شود وخمس ندارد.

مساله 1665- هرگاه انسان نتواند يكجا جهيزيه دختر را تهيه كند و مجبور باشد كه هر سال مقداري از آن را تهيه نمايد، يا درشهري باشد كه معمولا هرسال مقداري از جهيزيه دختر را تهيه مي‌كنند به طوري كه تهيه نكردن آن عيب است، چنانچه در بين سال از سود به دست آمده آن سال جهيزيه را فراهم نمايد خمس آن واجب نمي شود.

مساله 1666- اگر كسي براي خريد مسكن مورد نياز خود ناچار است درآمد چند سال را جمع كند تا بتواند آن راخريداري نمايد، بنابراحتياط واجب بايد خمس آنچه را كه از سالهاي قبل از خريد مسكن پس انداز نموده بدهد، ولي آنچه را كه از در آمد سال خريد مسكن بابت آن خرج ولي اگر يك سال از درآمد همان سال زمين خانه را بخرد و از درآمد سال بعد نموده خمس ندارد. مقداري از آن را بسازد و همين طور بتدريج ساختمان خانه را به اتمام برساند خمس واجب نيست، همچنين است اگر خانه را به طور نسيه بخرد و به مرور زمان قسمتي از پول آن را بپردازد.

مساله 1667- ماشيني را كه انسان براي مسافرتهاي شخصي خود و خانواده اش و يا رفتن به زيارت مي‌خرد، اگرخارج از شان متعارف او نباشد جزو مخارج همان سال به حساب مي‌آيد و
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 294
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست