responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 27
پايين نجس نمي شود.

مساله 47- اگر آب مضاف نجس با آب كر به گونه اي مخلوط شود كه ديگر به آن آب مضاف نگويند بلكه بگويند آب مطلق است پاك مي‌شود.

مساله 48- آبهاي معدني و آب برخي درياچه ها كه با نمك مخلوط شده است و نيز آب لوله كشي كه در آن كلر ريخته اند، حكم آب مطلق را دارد، مگر اينكه مقدار مخلوط شده به قدري زياد باشد كه به آن "آب مطلق" نگويند.

مساله 49- آبي كه مطلق بوده و معلوم نيست مضاف شده يا نه، حكم آب مطلق را دارد، يعني چيز نجس را پاك مي‌كند و وضو و غسل هم با آن صحيح است . و آبي كه مضاف بوده و معلوم نيست مطلق شده يا نه، حكم آب مضاف را دارد، يعني چيز نجس را پاك نمي كند و وضو و غسل هم با آن باطل است .

مساله 50- آبي كه مطلق يا مضاف بودن آن معلوم نبوده و مشخص نباشد كه قبلا مطلق يا مضاف بوده، نجاست را پاك نمي كند و وضو و غسل نيز با آن باطل است . ولي اگر به اندازه كر يا بيشتر باشد و نجاست به آن برسد، حكم به نجس بودن آن نمي شود، هرچند احوط اجتناب است و اين احتياط ترك نشود.

مساله 51- به آبي كه هنگام برطرف كردن نجاست از چيز نجس جدا مي‌شود "غساله" مي‌گويند، حال اگر بخواهند باآب قليل چيز نجسي را آب بكشند، غساله اول آن كه به خودي خود يا به وسيله فشار از آن خارج مي‌شود نجس است، و اگر از چيزهايي است كه دو مرتبه بايد شسته شود، از غساله دوم نيز بايد اجتناب نمايند.

مساله 52- چيز نجسي را كه در آب كر يا جاري فرو مي‌برند اگر از چيزهايي باشد كه در مرتبه اول پاك مي‌شود، غساله آن پاك است، و اگر از چيزهايي باشد كه با دو بار فرو بردن در آب پاك مي‌شود، غساله اي كه پس از بار دوم از آن مي‌ريزد پاك است .

مساله 53- آبي كه عين نجاست - مثل خون يا ادرار - به آن برسد و بو يا رنگ و يا مزه آن را تغيير دهد، اگرچه كر ياجاري باشد نجس مي‌شود، ولي اگر اوصاف آن به واسطه نجاستي كه بيرون آن است تغيير كند - مثلا مرداري كه كنارآب و خارج از آن است بوي آن را تغيير دهد - نجس نمي شود.

مساله 54- آبي كه عين نجاست در آن ريخته و بو يا رنگ و يا مزه آن را تغيير داده، چنانچه به كر يا جاري متصل شود ياباران در آن بريزد و تغيير آن از بين برود، بنابراحتياط واجب در صورتي پاك مي‌شود كه آب باران يا كر يا جاري با آن مخلوط گردد و بر آن غلبه كند، همچنين است حكم آب قليلي كه نجس شده باشد. پس اگر آب حوضچه هايي كه
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 27
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست