responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 253

مساله 1426- نيت روزه يكي از سه حالت را دارد:

الف - چنانچه روزه او واجب معين [1] باشد - مانند روزه رمضان - بايد پيش از اذان صبح نيت روزه فردا را بنمايد، و از اول شب ماه رمضان تا اذان صبح هر وقت روزه فردا را نيت كند اشكال ندارد، به شرط آنكه به نيت خود باقي باشد وبرنگردد.

ب - چنانچه روزه او واجب غيرمعين باشد - مانند روزه قضا يا كفاره واجب - وقت نيت آن تا ظهر ادامه دارد، بلكه اگرپيش از ظهر تصميم نداشته باشد كه روزه بگيرد يا ترديد داشته باشد، چنانچه كاري كه روزه را باطل مي‌كند انجام نداده باشد و پيش از ظهرشدن نيت كند روزه او صحيح است . ولي بعد از ظهر بنابراحتياط نمي تواند نيت كند.

ج - چنانچه روزه او مستحبي باشد، وقت نيت آن از اول شب قبل تا چند دقيقه به اذان مغرب روز بعد است، به اين معنا كه اگر كسي به هر دليل بدون نيت روزه از اذان صبح تا چند دقيقه به اذان مغرب كاري كه روزه را باطل مي‌كندانجام نداده باشد و قبل از مغرب نيت روزه مستحبي نمايد، روزه او صحيح است .

مساله 1427- كسي كه بدون نيت روزه خوابيده و پس از اذان صبح بيدار شده است دو حالت دارد:

الف - چنانچه پيش از ظهر بيدار و متوجه شود و قصد روزه كند روزه اش صحيح است، روزه او واجب باشد يامستحب، ولي در روزه واجب معين - مثل روزه رمضان - و نذر معين [2] روزه را بگيرد و بنابراحتياط قضاي آن را نيز بجاآورد.

ب - چنانچه بعد از ظهر بيدار شود روزه واجب از او صحيح نيست، ولي در ماه رمضان بنابراحتياط به قصد مافي الذمه امساك كند، يعني كاري كه روزه را باطل مي‌كند انجام ندهد و پس از ماه رمضان قضاي آن را هم بجا آورد.

مساله 1428- اگر پيش از اذان صبح نيت كند و بخوابد و پس از مغرب بيدار شود روزه اش صحيح است .

مساله 1429- اگر بخواهد غير روزه رمضان و روزه هايي كه در روزهاي خاصي قرار داده شده - مثل اول ماه يا ايام البيض [3] - روزه ديگري بگيرد، بايد آن را معين نمايد، مثلا نيت كند كه روزه قضا يا روزه نذر مي‌گيرم . ولي در ماه رمضان لازم نيست نيت كند كه روزه رمضان مي‌گيرم، بلكه نيت روزه فردا كافي است . و اگر نداند ماه رمضان است يا فراموش كند و روزه ديگري را نيت

[1] يعني روزه اي كه در وقت معين و مشخص بر انسان واجب شده باشد، مثل روزه رمضان كه تنها بايد در ماه رمضان بجا آورده شود و در ماه هاي ديگر انجام آن به نيت ادا صحيح نيست .
[2] آنكه نذر كند در روز مشخصي روزه بگيرد.
[3] به سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه ( ايام البيض) گفته مي‌شود.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 253
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست