responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 236
بخواهد به ثواب جماعت برسد، پس از نيت و گفتن تكبيره الاحرام به حال نيم خيز بنشيند و تشهد را به قصد ذكر مطلق [1] با امام بخواندولي سلام را نگويد و صبر كند تا امام سلام نماز را بدهد، سپس بايستد و بدون آنكه دوباره نيت كند و تكبير بگويد، حمد و سوره را بخواند و آن را ركعت اول خود حساب نمايد.

نيت فرادي در جماعت :

مساله 1314- نيت فرادي در نماز جماعت محل اشكال است، مخصوصا اگر از اول نماز چنين قصدي داشته باشد.ولي انسان در حال ضرورت و عذر مي‌تواند نيت فرادي كرده و از امام جماعت جلو بيفتد و نماز خود را به تنهايي تمام نمايد.

مساله 1315- اگر در بين نماز جماعت به واسطه عذري قصد فرادي نمايد نبايد دوباره نيت جماعت كند، بلكه اگرمردد شود كه فرادي كند يا نه و بعد بلافاصله تصميم بگيرد نماز را با جماعت تمام نمايد، باقي ماندن او به جماعت محل اشكال است ولي نمازش صحيح است .

مساله 1316- اگر شك كند نيت فرادي كرده يا نه و خود را درحال جماعت مي‌يابد، بنا بگذارد كه نيت فرادي نكرده است .

مساله 1317- اگر ماموم به واسطه عذري در بين حمد و سوره امام جماعت نيت فرادي نمايد بنابراحتياط واجب حمد و سوره را از اول بخواند، بلكه اگر پس از حمد و سوره امام جماعت و پيش از ركوع نيز نيت فرادي نمايدبنابراحتياط حمد و سوره را به قصد قربت مطلقه بخواند.

مساله 1318- اگر بعد از شروع به نماز بين ماموم و امام جماعت، يا بين ماموم و كسي كه ماموم به واسطه او به امام جماعت متصل است پرده يا چيز ديگري حائل گردد يا بيشتر از يك گام معمولي فاصله شود، بنابراحتياط قصد فرادي نمايد و نمازش صحيح است [2].

مساله 1319- اگر نماز همه كساني كه در صف جلو هستند تمام شود يا همه نيت فرادي نمايند، چنانچه فاصله به اندازه يك گام نباشد نماز صف بعد به طور جماعت صحيح است، و چنانچه بيشتر از اين مقدار باشد بنابراحتياطكساني كه در صف بعد هستند قصد فرادي كنند و نمازشان صحيح است .

[1] يعني بدون قصد وجوب يا استحباب، بلكه به قصد ذكري كه در نماز دستور داده اند.
[2] همان گونه كه گذشت حائل شدن پرده ميان ماموم زن و امام جماعت يا ماموم ديگر در صورتي كه مرد باشد اشكال ندارد.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 236
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست