responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 231

مساله 1287- ماموم بايد بجز حمد و سوره همه ذكرهاي ديگر نماز را خودش بخواند، ولي اگر ركعت اول يا دوم اوركعت سوم يا چهارم امام باشد، بايد حمد و سوره را بخواند و بنابراحتياط حتي "بسم الله" آن را نيز آهسته بخواند.

مساله 1288- در نماز "صبح" و "مغرب" و "عشا" اگر ماموم در ركعت اول و دوم صداي حمد و سوره امام جماعت رابشنود - اگرچه كلمات را تشخيص ندهد - بايد حمد و سوره را نخواند، و در صورتي كه صداي امام جماعت را نشنودمستحب است حمد و سوره را بخواند، ولي بايد آهسته بخواند و چنانچه از روي اشتباه بلند بخواند اشكال ندارد.

مساله 1289- اگر ماموم بعضي از كلمات حمد و سوره امام را بشنود بنابراحتياط واجب حمد و سوره را نخواند.

مساله 1290- اگر ماموم از روي اشتباه حمد و سوره را بخواند يا خيال كند صدايي را كه مي شنود صداي امام نيست و بعد بفهمد صداي امام بوده نمازش صحيح است .

مساله 1291- بنابراحتياط ماموم در ركعت اول و دوم نماز "ظهر" و "عصر" حمد و سوره را نخواند، و مستحب است به جاي آن ذكر بگويد.

مساله 1292- اگر ماموم سلام نماز امام را بشنود يا بداند كه چه وقت سلام مي‌گويد احتياط آن است كه پيش از امام سلام ندهد، مگر اينكه عذري داشته باشد. و چنانچه از روي عمد و بدون عذر پيش از امام سلام دهد نمازش خالي ازاشكال نيست، ولي اگر از روي اشتباه يا با داشتن عذر پيش از امام سلام دهد نمازش صحيح است و لازم نيست دوباره با امام سلام دهد.

مساله 1293- اگر ماموم بجز تكبيره الاحرام و سلام ذكرهاي ديگر نماز را پيش از امام بگويد اشكال ندارد، ولي اگر آنهارا بشنود يا بداند امام چه وقت مي‌گويد بنابراحتياط مستحب پيش از امام نگويد.

مساله 1294- ماموم بايد غير از آنچه در نماز خوانده مي‌شود كارهاي ديگر آن را - مانند ركوع و سجود - كمي بعد ازامام جماعت بجا آورد، و اگر از روي عمد پيش از امام يا دقيقا همزمان با او و يا با فاصله طولاني پس از او انجام دهدصحت نمازش محل اشكال است .

مساله 1295- كسي كه از روي اشتباه جلوتر از امام به ركوع رفته است سه صورت دارد:

الف - چنانچه به گونه اي باشد كه اگر برگردد مقداري از قرائت امام را درك مي‌كند،
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 231
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست