responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 215

الف - چنانچه مشغول ركعت سوم نشده است، بايد نماز را دو ركعتي تمام كند و تا وقتي در آنجا هست نمازهاي ديگرش را شكسته بخواند.

ب - چنانچه مشغول ركعت سوم شده ولي هنوز به ركوع نرفته است، بايد بنشيند و نماز را دو ركعتي تمام كند وبنابراحتياط براي هر يك از ايستادن بيجا و ذكري كه گفته دو سجده سهو بجا آورد و تا وقتي در آنجا هست نمازهاي ديگرش را شكسته بخواند.

ج - چنانچه به ركوع ركعت سوم رسيده است، بنابراحتياط واجب نماز را تمام كند و يك نماز شكسته هم بخواند و تاوقتي در آنجا هست نمازهايش را هم شكسته و هم تمام بجا آورد.

مساله 1182- مسافري كه قصد كرده ده روز در محلي بماند، اگر بعد از خواندن يك نماز چهار ركعتي اداء تصميم بگيرد به يك جا كه كمتر از چهار فرسخ است يك مرتبه يا چند مرتبه برود و به محل اقامه خود برگردد و ده روز بماند، بايد در رفتن و برگشتن و محل اقامه نماز را تمام بخواند.

مساله 1183- مسافري كه قصد كرده ده روز در محلي بماند، اگر بعد از خواندن يك نماز چهار ركعتي اداء بخواهد به جايي كه كمتر از چهار فرسخ است برود و پيش از ماندن ده روز به محل اقامه اولش برگردد و از آنجا نيز پيش از ماندن ده روز به وطنش يا به محل ديگري كه هشت فرسخ است برود، يكي از دو صورت را دارد:

الف - اگر وسائل و اثاثيه خود را از محل اقامه اش جمع آوري كرده و برگشتن او به محل اقامه فقط به عنوان عبور باشد، در اين صورت در مسير رفتن به جايي كه كمتر از چهار فرسخ است و نيز در آنجا بنابراحتياط واجب نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند، ولي در برگشتن به محل اقامه و در محل اقامه و بعد از آن شكسته بخواند.

ب - اگر وسائل و اثاثيه خود را از محل اقامه جمع آوري نكرده، بلكه مي‌خواهد پس از بازگشت به محل اقامه چندروزي در آنجا بماند و از آنجا به قصد وطن يا جاي ديگري كه هشت فرسخ است حركت كند، در اين صورت بنابراحتياط واجب در مسير رفتن به آنجا و در آنجا و در برگشتن به محل اقامه و خود محل اقامه نماز را هم شكسته وهم تمام بخواند، و پس از حركت به وطن يا محل ديگري كه هشت فرسخ است شكسته بخواند.

مساله 1184- مسافري كه قصد كرده ده روز در محلي بماند، چنانچه بعد از خواندن يك نماز چهار ركعتي اداءبخواهد به جاي ديگري كه كمتر از هشت فرسخ است برود و ده روز در آنجا بماند، بايد در مسير رفتن و در جايي كه قصد ماندن ده روز كرده نماز را تمام بخواند، ولي اگر جايي كه
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 215
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست