responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 177

الف - چنانچه پيش از رسيدن به ركوع متوجه شود، بايد بنشيند و تشهد را بخواند و دوباره بايستد و تسبيحات يا حمدرا بخواند و پس از سلام نماز بنابراحتياط براي هريك از ايستادن بيجا و چيزهايي كه خوانده - اگر خوانده باشد - دوسجده سهو بجا آورد.

ب - چنانچه در ركوع يا پس از آن متوجه شود، بايد نماز را تمام كند و پس از سلام نماز بنابراحتياط تشهد را قضا نمايدو نيز براي تشهد فراموش شده دو سجده سهو نيز بجا آورد.

مساله 972- مستحب است در حال تشهد بر ران چپ بنشيند و روي پاي راست را بر كف پاي چپ بگذارد و پيش ازتشهد بگويد : "ا لحمد لله" يا بگويد: "بسم الله و بالله و الحمد لله و خير الا سماء لله" ، همچنين مستحب است دستهارا بر رانها بگذارد و انگشتها را به يكديگر بچسباند و به دامان خود نگاه كند، و پس از تمام شدن تشهد چنانچه درركعت آخر نباشد بگويد : "و تقبل شفاعته و ارفع درجته" .

8 - سلام نماز:

مساله 973- پس از تشهد ركعت آخر مستحب است نمازگزار در حالي كه نشسته و بدنش آرام است بگويد: "السلام عليك ايها النبي و رحمة الله و بركاته" ، و پس از آن واجب است بگويد : "السلام عليكم و رحمة الله و بركاته" يا بگويد: "السلام علينا و علي عباد الله الصالحين" ، ولي اگر اين سلام را بگويد، احتياط مستحب آن است كه بعد از آن "السلام عليكم و رحمة الله و بركاته" را هم بگويد.

مساله 974- اگر نمازگزار از روي عمد سلام واجب نماز را نگويد نمازش باطل است، ولي اگر آن را فراموش نمايد وپس از اندك زماني يادش آيد يكي از سه صورت را دارد:

الف - اگر صورت نماز به هم نخورده و كاري كه با نماز منافات دارد انجام نداده باشد، سلام را بگويد و نمازش صحيح است .

ب - اگر كاري كه فقط عمدي آن نماز را باطل مي‌كند از روي اشتباه انجام داده - مثلا حرف زده باشد - سلام نماز رابگويد و دو سجده سهو نيز بجا آورد.

ج - اگر كاري كه عمدي و سهوي آن نماز را باطل مي‌كند انجام داده - مثلا پشت به قبله كرده باشد - بنابراحتياط واجب دو سجده سهو بجا آورد و نماز را نيز دوباره بخواند.

مساله 975- سلام نماز نيز بايد دنبال هم و به عربي صحيح گفته شود، و بدن نمازگزار در حال گفتن سلام آرام باشد.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 177
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست