responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 174

مساله 954- سجده بر گلهايي كه خوراكي نيستند صحيح است، ولي سجده بر داروهاي خوراكي كه از زمين مي‌رويد - مانند گل بنفشه و گل گاو زبان - صحيح نيست .

مساله 955- سجده بر گياهي كه خوردن آن در بعضي از شهرها يا در بعضي از اوقات معمول است و در شهرهاي ديگريا اوقات ديگر معمول نيست و نيز سجده بر ميوه نارس صحيح نيست .

مساله 956- اگر كاغذ از چيزي كه سجده بر آن صحيح است ساخته شده باشد مي‌توان بر آن سجده كرد، ولي سجده بر كاغذي كه از پنبه و مانند آن ساخته شده اشكال دارد.

مساله 957- بهترين چيز براي سجده تربت حضرت سيد الشهدا ء (ع) است، و پس از آن خاك و سپس سنگ و بعد ازسنگ گياه مي‌باشد.

مساله 958- اگر چيزي را كه سجده بر آن صحيح است ندارد يا اگر دارد به دليلي نمي تواند بر آن سجده كند بر پنبه ياكتان رشته نشده، و اگر نبود بر قير و مواد معدني ديگر، و اگر نبود بر لباس خود، و اگر لباس هم ندارد بر پشت دست سجده صحيح است، و لباسي كه از كتان يا پنبه باشد بر لباسهاي ديگر مقدم است .

مساله 959- اگر در بين نماز چيزي كه بر آن سجده مي‌كرده گم شود و چيزي كه سجده بر آن صحيح است نداشته باشد، چنانچه وقت تنگ است بايد به ترتيبي كه در مساله پيش گفته شد عمل نمايد، و اگر وقت وسعت داردبنابراحتياط نماز را به ترتيبي كه در مساله پيش گفته شد تمام كند و آن را دوباره بخواند.

مساله 960- هرگاه در حال سجده بفهمد پيشاني را بر چيزي گذاشته كه سجده بر آن باطل است، اگر ممكن باشد بايدپيشاني را از روي آن بر روي چيزي كه سجده بر آن صحيح است بكشد و سر را بلند نكند، و اگر ممكن نباشدبنابراحتياط بر هر چه ممكن است از معادن و لباس و غير آنها سجده كند و نماز را تمام كرده و دوباره بخواند.

مساله 961- اگر بعد از سجده و بلند كردن پيشاني بفهمد پيشاني را روي چيزي گذاشته كه سجده بر آن باطل است، بنابراحتياط واجب يك سجده بر چيزي كه سجده بر آن صحيح است انجام دهد و نماز را هم دوباره بخواند.

مستحبات و مكروهات سجده :

مساله 962- چند چيز در سجده مستحب است از آن جمله :

1 - كسي كه ايستاده نماز مي‌خواند بعد از آنكه سر از ركوع برداشت و كاملا ايستاد، و كسي كه نشسته نماز مي‌خواندبعد از آنكه كاملا نشست، براي رفتن به سجده "الله اكبر" بگويد و دستها را
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 174
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست