responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 172
لازم نيست براي نماز به جاي ديگر برود، ولي اگر بتواند بر حصير يا چيزي كه سجده بر آن صحيح است طوري سجده كند كه به زحمت نيفتد، نبايد بر فرش و مانند آن سجده نمايد.

مساله 937- اگر بر چيزي كه بدن روي آن آرام نمي گيرد سجده كند باطل است، ولي اگر روي تشك يا چيز ديگري كه بعد از سر گذاشتن و مقداري پايين رفتن آرام مي‌گيرد سجده كند اشكال ندارد.

مساله 938- نمازگزار بايد در سجده "ذكر" بگويد و گفتن هر ذكري كافي است، ولي احتياط واجب آن است كه اگر "سبحان الله" را خواست بگويد سه مرتبه بگويد، و اگر غير آن را خواست بگويد نيز سه مرتبه بگويد و از اندازه سه مرتبه : "سبحان الله" يا يك مرتبه : "سبحان ربي الاعلي و بحمده" كمتر نباشد، و احوط آن است كه تسبيحي را كه بيان شد اختيار نمايد.

مساله 939- مستحب است نمازگزار در سجده ذكر "سبحان ربي الاعلي و بحمده" را سه يا پنج يا هفت مرتبه بلكه بيشتر بگويد، ولي در حال بيماري گفتن يك مرتبه "سبحان الله" كفايت مي‌كند.

مساله 940- ذكر سجده بايد دنبال هم و به عربي صحيح گفته شود. همچنين بايد به مقدار ذكر واجب بدن آرام باشد، و در ذكر مستحب هم چنانچه آن را به قصد ذكري كه براي سجده دستور داده اند بگويد بنابراحتياط واجب آرام بودن بدن لازم است .

مساله 941- اگر به واسطه بيماري و مانند آن نتواند در سجده آرام بگيرد نمازش صحيح است، ولي بايد پيش از آنكه از حالت سجده خارج شود ذكر واجب را بگويد.

مساله 942- اگر پيش از آنكه پيشاني به زمين برسد و بدن آرام گيرد عمدا ذكر سجده را بگويد، يا پيش از تمام شدن ذكر عمدا سر از سجده بردارد نمازش باطل مي‌شود.

مساله 943- اگر پيش از آنكه پيشاني به زمين برسد از روي اشتباه ذكر سجده را بگويد، چنانچه پيش از آنكه سر ازسجده بردارد بفهمد، بايد دوباره در حال آرام بودن ذكر سجده را بگويد ، و اگر در حال آرام نبودن بدن اشتباها ذكر راگفته است بنابراحتياط دوباره ذكر را به قصد قربت مطلقه بگويد. و چنانچه بعد از آنكه سر از سجده برداشت بفهمدنمازش صحيح است .

مساله 944- اگر موقعي كه ذكر سجده را مي‌گويد يكي از هفت عضو را عمدا از زمين بردارد، نماز باطل مي‌شود، ولي موقعي كه مشغول گفتن ذكر نيست، چنانچه بجز پيشاني جاهاي ديگر را از زمين بردارد و دوباره بگذارد اشكال ندارد.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 172
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست