responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 116
واجب بايد به جاي هرغسل يك تيمم بدهند و پس از آن يك تيمم ديگر هم به جاي سه غسل بدهند، و اگر در يكي از سه تيمم قصد مافي الذمه كنند[1] تيمم چهارم لازم نيست .

مساله 613- كسي كه ميت را تيمم مي‌دهد بايد دست خود را به زمين بزند و به صورت و پشت دستهاي ميت بكشد، و اگر ممكن باشد احتياط واجب آن است كه دست ميت را هم به زمين بزند و به صورت و پشت دستهايش بكشد.

مساله 614- شهيدي كه در ميدان جنگ و در معركه پيش از آنكه به سراغ او بيايند به شهادت رسيده و جان داده باشدغسل و كفن ندارد، و بايد او را با لباسهاي خود بدون غسل دفن كنند، چه جنگ در زمان امام (ع) و به اذن و اجازه امام (ع) باشد، يا اينكه براي دفاع از اسلام و كشور اسلامي به شهادت رسيده باشد.

د - حنوط و احكام آن :

مساله 615- واجب است پس از غسل به مواضع سجده يعني : پيشاني، كف دستها، سر دو زانو و سر دو انگشت بزرگ پاي ميت مقداري كافور بمالند، و بنابراحتياط به سر بيني ميت هم كافور بمالند و نيز مقداري كافور هم روي همين مواضع بگذارند، به اين كار در اصطلاح "حنوط" مي‌گويند. و كافوري كه براي اين كار مصرف مي‌شود بايدسائيده و تازه باشد و اگر بر اثر كهنگي عطر آن از بين رفته باشد كافي نيست، و احتياط واجب آن است كه نخست پيشاني ميت را حنوط كنند، ولي در اعضاي ديگر ترتيب شرط نيست .

مساله 616- احتياط واجب آن است كه ميت را پيش از كفن كردن حنوط نمايند.

مساله 617- زني كه شوهرش مرده و هنوز عده اش تمام نشده، گرچه حرام است خود را خوشبو كند ولي چنانچه بميرد حنوط او واجب است .

مساله 618- احتياط واجب آن است كه ميت را با مشك، عنبر، عود و عطرهاي ديگر خوشبو نكنند، و براي حنوطهم اينها را با كافور مخلوط ننمايند.

مساله 619- مستحب است قدري تربت حضرت سيد الشهداء (ع) را با كافور مخلوط كنند، ولي نبايد از آن كافور به جاهايي كه بي احترامي مي‌شود برسانند. همچنين نبايد تربت به قدري زياد باشد كه وقتي با كافور مخلوط شد آن راكافور نگويند.

مساله 620- مستحب است دو چوب تر و تازه در قبر همراه ميت بگذارند.

[1] شهادت مي‌دهم كه هيچ خدايي جز خداي يگانه نيست و محمد 6 فرستاده اوست .
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 116
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست