اسم الکتاب : موعود اديان المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 180
بنابر آنچه بيان شد معلوم گشت شيعه هرگز معتقد به آنچه نويسنده
ميگويد نيست، بلكه حضرت مهدي (عج) را در رفتار و كردار هم خوي
پيامبراكرم 6 ميداند.
تفاوت ششم : آباداني مساجد توسط مهدي حقيقي و تخريب آنها توسط امام زمان
ادعاي نويسنده در اين رابطه چنين است :
"مهدي راستين مساجد را آباد ميكند اما امام زمان جعلي مساجد را
خراب ميكند، و اين تخريب از مسجدالحرام و خانه كعبه و
مسجدالنبي آغاز ميگردد".
پاسخ
مستند اين ادعا چند روايت ضعيف ميباشد:
1 - ابوبصير از امام صادق (ع) نقل ميكند:
"قائم مسجدالحرام و مسجدالرسول را خراب ميكند تا آنها
را به وضعيت اصلي كه داشتند برگرداند، و خانه كعبه را نيز
به موضع خود برمي گرداند و آن را بر اساس خود بنا ميكند...".[1]
در سند اين روايت "علي بن ابي حمزه بطائني" قرار دارد كه از سران
واقفيه است، او - چنانكه قبلا گذشت - پولهاي قابل توجهي را كه به
وكالت امام موسي بن جعفر(ع) از مردم گرفته بود پس از شهادت ايشان
- به ادعاي غيبت آن حضرت - به امام رضا(ع) مسترد نكرد و به دنبال
آن فرقه واقفيه به وجود آمد.
2 - در روايت ديگري از ابوبصير بدون انتساب آن به امام صادق (ع) آمده :
"هنگامي كه قائم قيام نمود وارد كوفه ميشود و دستور
خراب كردن مساجد چهارگانه را صادر ميكند تا آنها را
برساند به جايي كه در اصل به آن وضع بوده اند...".[2]
[1] "القائم يهدم المسجد الحرام حتي يرده الي أساسه و مسجد الرسول الي أساسه و يرد البيت الي موضعه و أقامه علي أساسه ...". (بحارالانوار، ج 52، ص 332، حديث 57); روايت ديگري نيز قريب به همين مضمون در صفحه 338، حديث 80 از كتاب ارشاد به صورت مرسل از امام صادق (ع) نقل شده كه علاوه بر مرسل بودن گمان ميرود اين روايت با روايت ذكر شده در متن يكي باشد.
[2] "اذا قام القائم دخل الكوفة و امر بهدم المساجد الاربعة حتي يبلغ أساسها...". (بحارالانوار، ج 52، ص 333، ح 61).
اسم الکتاب : موعود اديان المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 180