اسم الکتاب : موعود اديان المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 137
ابوحيان صاحب تفسير كوچك خود به نام "النهر المار من البحر" كه
در حاشيه تفسير "البحر المحيط" چاپ شده است نيز اتفاق امت را بر
آن ادعا نموده است .[1]
صاحب "لوامع الانوار البهية" همين معنا را به اجماع امت نسبت
داده و گفته است :
"جز بعضي از فلاسفه و اهل الحاد كه به نظر آنان اعتنايي
نمي شود، مخالف اين معنا نيستند".
و از كتاب "النظم المتناثر من الحديث المتواتر" نقل كرده است كه :
"آمدن حضرت عيسي از آسمان از نظر كتاب و سنت و
اجماع قطعي و ثابت ميباشد".[2]
در اين رابطه صاحب كتاب "منتخب الاثر" به تفصيل نظريه
مخالفين - نظير محمد عبده و شاگردش رشيد رضا در تفسير "المنار" و
تأثير آن در بين بعضي از علماي الازهر و از جمله شيخ شلتوت - را نقل
كرده و با اشاره به رد نظريه آنان توسط بعضي علماي الازهر و تأكيد بر
متواتر معنوي بودن اخبار دال بر زنده بودن عيسي (ع) و نزول او در
آخرالزمان، به اثبات آن از نظر قرآن پرداخته است .[3] بجاست مراجعه
شود.
كلام يكي از علماي اهل سنت
در رابطه با موضوع فوق در كتاب "غاية المرام" پيش از پرداختن به
جريان زنده بودن حضرت عيسي (ع) آمده است :
[1] همان .
[2] لوامع الانوار البهية، ص 94 .
[3] منتخب الاثر، ج 3، ص 307 .
اسم الکتاب : موعود اديان المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 137