responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 313

و باز در جاي ديگر مي‌فرمايد:

"بارها از پيامبرخدا شنيدم كه مي‌فرمود: ملتي كه در ميان آنها حق ضعيفان از زورمندان با صراحت و قاطعيت گرفته نشود، هرگز پاك و منزه نشده و روي سعادت نخواهد ديد."[1]

و باز در سنن ابن ماجه از ابي سعيد، همين مضمون از پيامبراكرم 6 روايت شده كه فرمود:

"جامعه اي كه در آن، شخص ضعيف با صراحت و بدون لكنت حق خود را مطالبه نكند منزه و سعادتمند نيست ."[2]

از مضمون اين دو حديث شريف استفاده مي‌شود كه براي انسان مسلمان به ويژه انسان عالم و دانشمند شايسته و روا نيست كه در كنج خانه خود بنشيند و نسبت به جناياتي كه افراد طغيانگر و مستكبر نسبت به افراد ضعيف و مستضعف انجام مي‌دهند بي تفاوت باشد، بلكه بر وي واجب است كه به حمايت ضعفا و احقاق حقوق آنان بپردازد; و روشن است كه غالبا اين دفاع - از حقوق ضعفا و مستضعفين - حاصل نمي آيد مگر با تجمع و تشكل وكسب توان و قدرت به اندازه امكان، و مقصود ما از حكومت چيزي به غير از اين نيست . منتهاي امر اين داراي مراتب است [كه به حسب شرايط و توان، محدوده آن مشخص مي‌گردد]، پيش از اين نيز در مباحث گذشته گفته شد كه : صحيح نيست انسان مسلمان در منزل خويش بنشيند و نسبت به آنچه در اطراف و محيط او مي‌گذرد و نسبت به فساد و فحشا و خونهايي كه از مسلمانان ريخته مي‌شود و هتك ناموسي كه از آنان مي‌گردد و تسلط كافران و طاغوتها بر سرنوشت مسلمانان و مستضعفان و تسخير و اشغال سرزمينهايشان .... بي تفاوت باشد.

ادله امر به معروف و نهي از منكر، دلايل ديگري بر ضرورت حكومت

بر اين اساس تمام دليلهاي امر به معروف و نهي از منكر و دليلهاي جهاد دفاعي از قويترين ادله بر لزوم تشكل مسلمانان و ضرورت ايجاد دولت و حكومت حق و تحصيل قدرت در حد توان و به قدر امكان مي‌باشد. و بديهي است "آنچه را مي‌توان به آن دست يافت نبايد به خاطر آنچه بدان دسترسي نيست از دست داد" [الميسور لايترك بالمعسور].

[1] سمعت رسول الله يقول في غير موطن : لن تقدس امة لايؤخذ للضعيف فيها حقه من القوي غير متتعتع . (نهج البلاغه، فيض / 1021، لح / 439، نامه 53)
[2] انه لاقدست امة لايأخذ الضعيف فيها حقه غير متعتع . (سنن ابن ماجه ‌810/2، كتاب الصدقات، باب 17، حديث 2426)
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 313
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست