responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 308

در كتاب بحار از مجالس ابن الشيخ با سند خويش از زريق، از امام صادق (ع) از اميرالمؤمنين (ع) روايت شده كه به آن حضرت خبر رسيد تعدادي از مردم براي نماز در مسجد حاضر نمي شوند. حضرت خطبه خواند و فرمود:

"آن كساني كه در مساجد ما همراه با ما براي نماز حاضر نمي شوند، پس همراه با ما غذا نخورند، با ما نياشامند، با ما مشورت نكنند، با ما پيوند زناشويي نبندند و از بيت المال ما دريافت ندارند; يا اينكه همراه با ما در نماز جماعت ما حاضر شوند. و من نزديك است كه دستور دهم بر در خانه هاي آنان آتش بيفروزند و خانه ها را بر آنان به آتش بكشند، يا اينكه دست از عمل ناپسند خود بردارند." امام صادق فرمود: "آنگاه مسلمانان از خوردن و آشاميدن و ازدواج با آنان دوري گزيدند تا اينكه آنان در جماعت مسلمانان حاضر شدند." [1]

و روايتهاي ديگري كه در اين زمينه وجود دارد.

مشاهده مي‌فرماييد كه دين مبين اسلام تا چه اندازه به حفظ نظام و شركت در امور جمعي مسلمين و امامت و رهبري كه لازمه زندگي اجتماعي است توجه كرده و از هرج و مرج و اختلال در نظام امور مسلمين ابراز انزجار نموده است . اسلام مي‌خواهد تا مسلمانان همانند پايه هاي پولادين (بنيان مرصوص) محكم و منسجم و به هم فشرده باشند و امامت را در نماز جماعت و جمعه و عيد و در مراسم حج و رهبري عالي عموم جامعه، وسيله انسجام و اتحاد آنان قرار داده است .

اگر رهبران كشورهاي اسلامي و مسلمانان سراسر دنيا غيرت و حميت و اتحاد داشتند، با اين همه نفوس و اراضي و ذخاير كه خداوند در اختيار آنان قرار داده، مي‌توانستند سربلند و باعظمت زندگي كرده و شوكت و عظمت ديرين خود را حفظ كنند; اما متأسفانه شياطين شرق و غرب آنان را قطعه قطعه كردند و هر دسته اي را به جان دسته ديگر انداختند و عمال خائن و دست نشانده خود را بر آنان مسلط كردند، علماي سوء نيز آخرت خود را به دنياي خويش و ديگران فروختند و با آنها همراهي نمودند، تا كار به اينجا رسيد كه مي‌بينيم !! خداوند، ان شاءالله عالم اسلام را از شر دشمنان اسلام خلاصي بخشد، آمين .

[1] عن زريق، عن ابي عبدالله (ع) عن اميرالمؤمنين (ع) بلغه ان قوما لايحضرون الصلاة في المسجد ففطب فقال : ان قوما لايحضرون الصلاة معنا في مساجدنا، فلا يؤاكلونا و لايشاربونا و لايشاورونا و لايناكحونا و لايأخذوا من فيئنا شيئا او يحضروا معنا صلاتنا جماعة، و اني لاوشك ان آمرلهم بنار تشعل في دورهم فاحرقها عليهم او ينتهون . قال : فامتنع المسلمون عن مؤاكلتهم و مشاربتهم و مناكحتهم حتي حضروا الجماعة مع المسلمين . (بحارالانوار ‌14/85، باب 83، حديث 25)
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 308
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست