responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 192
خود را فرو گذاريد و از دشمن برحذر باشيد كه خداوند بر كافران عذابي سخت خوار كننده مهيا ساخته است .

در اين آيه ملاحظه مي‌فرمائيد كه خداوند متعال تا چه اندازه به مسأله نماز با جماعت كه به دنبال آن قهرا تفاهم و تعاون و تشكل است اهتمام ورزيده، و ملاحظه مي‌كنيد كه چگونه عبادت با جهاد و سياست در هم آميخته است .

2 - شهيد در كتاب نفليه از پيامبراكرم 6 روايت نموده كه فرموده : "براي كسي كه در مسجد همراه با مسلمانان نماز نگزارد نماز كامل نيست، مگر اينكه به خاطر علت و مشكلي باشد."[1]

3 - باز از وي از پيامبراكرم 6 روايت شده كه فرمود: "نماز به جماعت بايد خوانده شود ولو بر روي دسته نيزه ها (يا ولو بر روي سر نيزه ها)."[2] در متن عربي روايت "ولو علي رأس زج" آمده است . كلمه "زج" به معني قسمت پايين و دسته نيزه است . البته گاهي به مجموعه نيزه نيز "زج" گفته مي‌شود.

4 - از امام صادق (ع) روايت شده كه فرمود: "پيامبراكرم 6 تصميم گرفت افرادي را در خانه هايشان به آتش بكشد، بدان جهت كه نماز را در خانه هاي خود خوانده و به جماعت حاضر نمي شدند."[3]

5 - در روايت علل الشرايع از فضل بن شاذان از امام رضا(ع) نقل شده كه در رابطه با علت تشريع نماز جماعت فرمود: "خداوند جماعت را تشريع فرمود تا اخلاص و توحيد و اسلام و پرستش خداوند نباشد مگر آشكارا، مكشوف و مشهود و در معرض ديد همگان، و بدان جهت كه آشكارا خواندن آن حجتي است از طرف خداي متعال بر اهل شرق و غرب، و بدان جهت كه شخص منافق و كسي كه نماز را سبك مي‌شمارد در اثر ديدن صفوف جماعت مجبور به انجام آنچه به آن اقرار مي‌كند شده و قهرا بر انجام نماز مراقبت نمايد. بدان جهت كه شهادت به اسلام برخي از مردم نسبت به برخي ديگر ممكن باشد، علاوه بر اينكه شركت در جماعت انسان را به انجام كارهاي نيك و كسب تقوا كمك مي‌كند و وي را از بسياري نافرماني هاي خداوند عزوجل باز مي‌دارد."[4]

[1] عن النفلية، عن النبي 6 لاصلاة لمن لم يصل في المسجد مع المسلمين الامن علة . (مستدرك،‌489/1، باب 2 از ابواب نماز جماعت)
[2] و عنه ايضا: الصلاة جماعة ولو علي رأس زج . (مستدرك وسائل، ‌488/1، باب 1 از ابواب جماعت، حديث 13)
[3] عن الصادق (ع) هم رسول الله 6 باحراق قوم في منازلهم كانوا يصلون في منازلهم و لا يصلون الجماعة . (وسائل، ‌377/5، باب 2 از ابواب نماز جماعت، حديث 9)
[4] عن الفضل بن شاذان، عن الرضا(ع): انما جعلت الجماعة لئلايكون الاخلاص و التوحيد و الاسلام و العبادة لله الاظاهرا مكشوفا مشهودا; لان في اظهاره حجة علي اهل الشرق و الغرب لله وحده ; و ليكون المنافق و المستخف مؤديا لما اقربه يظهر الاسلام والمراقبة ; و ليكون شهادات الناس بالاسلام بعضهم لبعض جايزة ممكنة، مع ما فيه من المساعدة علي البر و التقوي و الزجر عن كثير من معاصي الله عزوجل . (وسائل، 5 / 372، باب 1 از ابواب نماز جماعت، حديث 9)
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 192
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست