اسم الکتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مباني نظري نبوت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 64
دليل بر اين كه خداوند غرض و هدف دارد اين است كه :
اولا: فرض اين است كه خداوند حكيم است و هيچ حكيمي
بدون غرض فعلي را انجام نمي دهد; و نويسنده، خود در نقد دليل
حكمت اين معنا را تصديق كرده و نوشته است : "لازمه منطقي حكمت
الهي اين است كه از آفرينش هرموجودي هدفي داشته باشد." چرا كه اگر
خداوند غرضي نداشته باشد فعل او مستلزم چند امر زير است :
1 - بيهوده و عبث باشد; كه نويسنده خود تصريح كرده است كه
خداوند حكيم كار عبث و بيهوده انجام نمي دهد.
2 - در كارش مجبور باشد.
3 - ناخودآگاه عمل كند.
روشن است كه ساحت خداوند از اين نواقص مبرا ميباشد;
چون او كمال مطلق است .
ثانيا: هر عاقلي در كارهايش هدف و غرض دارد و
"غرض مند بودن" براي انسان صفتي كمال است كه به آن دست يافته
است . اين صفت كمال يا بدون علت و مؤثر در انسانها پديد آمده
است، كه نويسنده قبول دارد هيچ پديده اي بدون علت و مؤثر پديد
نمي آيد، يا علت و مؤثري دارد كه اين صفت كمال و همه اوصاف
كمال بايد به او بازگردد; و او خداوند است كه منشاء همه كمالات
عالم هستي است . البته دلايل ديگري نيز در اين رابطه وجود دارد كه
در جاي خود ذكر شده است .
اسم الکتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مباني نظري نبوت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 64