اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 644
تقيه و رازداري
احكام اسلام از نظر شدت مطلوبيت يا عدم مطلوبيت متفاوت است . برخي از
آنها به گونه اي است كه خداوند هرگونه اقدام براي تحقق يا عدم تحقق آنها را
درخواست ميكند، كه از آنها به عنوان "واجبات مؤكد" و يا "حرامهاي مؤكد"
نام برده ميشود، و بعضي در اين حد از تأكيد نيستند و گاه بسيار خفيف و مورد
تساهل اند.
از سوي ديگر انسان مؤمن هم داراي ارزشي والامي باشد. بنابر نقل صحيح از
امام صادق (ع): "مؤمن احترامش از كعبه بيشتر است"[1] و بنابر بياني ديگر: "احترام
مال مؤمن همچون احترام خون اوست و آبروي او نيز در همين حد احترام دارد."
بايد توجه داشت كه تمامي احكام اسلام براي سعادت بشر در دنيا و آخرت تشريع
شده است و لذا منطبق با فطرت انساني است و اگر بنا باشد هستي او را مورد هجوم
قرار دهد و استحكام زندگي وي را از بين ببرد، قطعا از فطري بودن خارج ميشود.
حال در صورتي كه ميان حفظ جان و شخصيت مؤمن و حفظ احكام ديني
ناسازگاري به وجود آيد و عمل به احكام موجب به مخاطره افتادن جان و آبروي
مؤمن گردد، حفظ جان و آبرو مقدم است .
در روايتي از امام صادق (ع) آمده است : "ان التقية ديني و دين آبائي"[2] "تقيه دين
من و پدران من است ." مفاد اين حكم آن است كه تا وقتي كه خطر و ضرر جدي
متوجه مسلمان نيست، بايد بر دستورات ديني تأكيد بورزد; ولي اگر خطر و ضرر
مهمي متوجه مسلمان يا مسلمانان بشود، اصرار بر تحقق حكم برداشته ميشود.
گاهي منظور از تقيه انجام دادن وظيفه نيست ; بلكه رازداري، كتمان و حفظ سر
است . يعني لازم نيست كه علنا و به همه كس توضيح داده شود كه مثلا او چنين
ميكند و يا اسراري را كه به جان و مال خود و ديگران آسيب ميرساند فاش كند. در
[1] صدوق، الخصال، باب الواحد، ص 27، حديث 95 .
[2] حر عاملي، وسائل الشيعة، باب 24 از ابواب امر و نهي، ج 16، ص 210، حديث 24 .
اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 644