اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 599
علي بن ابيطالب (ع) توسط پيامبر گرامي اسلام 6 به عنوان امام مسلمين به مردم
معرفي و منصوب شد و از آنان بيعت گرفته شد. اين قرارداد الهي با بيعت مردم
تحقق خارجي پيدا كرد تا حاكميت اسلامي توسط اميرالمؤمنين (ع) واولاد
طاهرينش در جهان گسترش يابد; ولي پس از رحلت رسول گرامي اسلام 6 در
يك حركت سياسي، بيعت غدير نقض شد و ديگران متصدي امر حكومت شدند.
ج - ولايت، برگرفته از عهد و پيمان
ولايت در بحث حكومت به معناي امارت و رياست ظاهري و تصدي مقامات
رسمي حكومت است . در حقيقت تصدي امر حكومت - كه از آن مردم است و به
لحاظ ضرورت زندگي اجتماعي و عدم امكان تصدي عموم مردم در كارهاي
اجتماعي به افرادي خاص واگذار ميشود - نمي تواند بدون توافق و تعهدات
متقابل باشد. البته اگر كسي بدون توافق و رضايت مردم متصدي امر حكومت شد و
مردم اقدام مخالفي در برابر او انجام ندادند، عقلا و عرفا به شرايط و تعهدات
عمومي حكومت صحيح ملزم ميباشد; حتي اگر رسما قراردادي در ميان نباشد. به
عبارت ديگر نفس حكومت به عنوان رفتاري عقلاني، ذاتا مشروط به شروط معيني
است و ميتواند در يك قرارداد رسمي توسعه يا تضييق پيدا كند. به همين جهت در
ولايت قضا يا ولايت افتا و يا ولايت اجرا، شرايط عام و عرفي و عقلاني در كنار
شرايط قراردادي (شرعي يا عقلايي) قرار گرفته و وظايف متوليان را تعيين ميكند.
اين كه ميگوييم ولايت از عهد و پيمان ناشي ميشود و يا قراردادي لازم الاجرا
ميباشد، به معناي آن است كه هيچ كس حق تخلف از قرارداد را ندارد، خواه
قراردادهاي شارع مقدس با مردم باشد و يا قراردادهاي صرفا بشري ; و حقوق
حاكمان و مردم - علاوه بر مواردي كه خداوند تعيين فرموده است - بر اساس چيزي
است كه از سوي هر دو طرف توافق شده و پذيرفته شده است .
در حكومت ديني، لوازم عقلايي حكومت بايد رعايت شود; كه از جمله آن
اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 599