اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 544
دراز باشد، اسير و برده آنهاست . امام علي (ع) ميفرمايد: "احسن الي من شئت و كن
اميره، استغن عمن شئت و كن نظيره ، احتج الي من شئت و كن اسيره"[1] "هر كه را
ميخواهي مورد نيكي و احسان خود قرار ده، فرمانرواي او خواهي گشت . از
هر كس كه ميخواهي بي نياز شو، با او برابر خواهي شد; و محتاج هر كه ميخواهي
شو، اسير او خواهي بود."
ثانيا: عدالت كليد حل مسائل و موجب رشد و تعالي جامعه است . در جامعه
نامتعادل، استعدادها از بين ميرود. خداوند دوست ندارد امكانات اقتصادي در
انحصار گروه و جمع خاصي باشد و ثروت فقط در ميان ثروتمندان دست به دست
بگردد: (كي لا يكون دولة بين الاغنيآء منكم ).[2] اگر ثروتها در دست يك گروه
دست به دست بگردد، سبب رانت خواري و ايجاد انحصار خواهد شد; و اقتصاد
بيمار و نامتعادلي را بر جامعه تحميل ميكند و جلوي رشد اقتصادي و اجتماعي را
ميگيرد.
مقررات اقتصادي
انسان براي بقا و حيات خود به چيزهايي از قبيل غذا، لباس و مسكن كه وسايل
معاش ناميده ميشوند نياز دارد. هر كس به تناسب رشد فكري، جسمي و اجتماعي
خود سعي ميكند تا نيازمنديهاي خود را از راههايي هر چه سهل تر با كميت بيشتر و
كيفيتي بهتر تأمين نمايد; كه باعث پيدايش توليد، توزيع و مبادله ميشود.
از آنجايي كه انسان موجودي اجتماعي است و به روابط اجتماعي نيازمند است
و روابط اجتماعي به طور طبيعي تضاد منافع را به دنبال دارد، بايد براي رفع تضاد
منافع، جامعه قانونمند شود و رفتارها متناسب با روابط اجتماعي سامان داده شود.
بايد حدود آزادي و فعاليت هاي اقتصادي افراد و حدود دخالت حكومت روشن
گردد. چگونگي پيدايش مالكيت، نقش پول، كار و سرمايه و... تبيين شود و
چارچوبها مشخص گردد.
[1] خوانساري، شرح غررالحكم، ج 2، ص 584، حديث 2311 تا 2313 .
[2] سوره حشر (59)، آيه 7 .
اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 544