اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 312
1 - تحول در اخلاق
ايجاد دگرگوني از اخلاق جاهلي و تأسيس نظام اخلاقي متعالي، خردمندانه و
منطبق با فطرت انساني، از اهداف تعاليم اخلاقي دين مبين اسلام است . در
جاهليت ارزشهاي اخلاقي به تدريج كمرنگ شده و جاي خود را به ارزشهايي داده
بود كه جنبه قبيلگي داشت . اگرچه ارزشهاي اخلاقي قابل قبولي در دوران جاهليت
نيز كم و بيش وجود داشته ; اما اولا محدود و ثانيا كاركرد آن نسبت به افراد هم قبيله
بوده است . تعصب قبيلگي پايه رفتار هر فرد از افراد قبيله بوده، و ساخت اجتماعي
يك زندگي قبيلگي و عشيره اي تمام عيار بوده است . درستي يا نادرستي بينش و
كردار يك نفر بستگي به روش و منش بزرگ قبيله داشته است . اما با آمدن اسلام اين
مفاهيم اخلاقي به طور گسترده و به صورت عام و مشترك ميان همه مؤمنان و بلكه
همه انسانها مطرح گرديد. "انسان" به جاي عشيره و قبيله نشست . تحولي اساسي
در مضامين واژه هاي اخلاقي صورت گرفت . برادري ديني به جاي آداب و رسوم
كهنه جاهليت نشست .[2] اسلام به جاي نژادها "نژاد واحد انساني" را مطرح كرد.[1]
بي گمان در دوران جاهليت، برخي از سجاياي اخلاقي وجود داشت كه قابل
تحسين بودند. اسلام آنها را مورد تأييد قرار داد، مانند مهمان نوازي و فتوت ;
و بنابراين چنين نبود كه اسلام با هر آنچه از سابق بود مبارزه نمايد، بلكه صفات نيك
و سجاياي اخلاقي اي چون مروت، كرم، مردانگي، مهمان نوازي، شجاعت و
امانتداري را تشويق كرد و بار معنايي گسترده تري نيز به آنها داد.
2 - واقع بيني
اسلام در تعاليم اخلاقي خود به نيازهاي اصيل و مطابق با فطرت انسان توجه
كرده است و با توجه به واقعيات خصوصيات انسان، ارزشها را مطرح و به شكلي با