اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 242
اولياءالله به تناسب تعالي روحي آنان در علم و قدرت نفساني و ارتباطي كه با
خداوند دارند، وجود دارد. زيرا معجزات انبيا و ائمه (ع) و كرامات اولياءالله، نوعي
تصرف در تكوين است ; گرچه آنان آن امور را در طول مشيت الهي و با اذن او به
انجام ميرسانند. زنده شدن پرندگان به امر ابراهيم (ع)،[1] اژدها شدن عصاي
موسي (ع)،[2] ساختن پرنده از گل و دميدن در آن و زنده شدن مردگان از سوي
عيسي (ع)،[4] احضار تخت ملكه سبا در يك لحظه از سوي آصف بن برخيا،[3]
نمونه هايي از ولايت تكويني است كه در قرآن از آنها ذكري به ميان آمده است .
ولايت تشريعي، حق تشريع احكام الهي براي مردم - و به تعبير ديگر
قانون گذاري - است كه اين حق اولا و بالذات متعلق به خداوند است ; و از طرف
خدا به پيامبر6 و سپس ائمه (ع) تفويض شده است . در روايتي حضرت
امام رضا(ع) در تفسير اولي الامر[5] به آل محمد(ع) ميفرمايد: "اينان همان كساني
هستند كه از قرآن، احكام خدا را استنباط ميكنند و حلال و حرام خدا را
ميشناسند."[6] در روايت ديگري منزلت آنان منزلت انبيا قلمداد شده، غير از اين كه
ائمه (ع) (از پيش خود) حكم حلال و حرام صادر نمي كنند.[7] ولايت تكويني و
تشريعي اجمالا براي ائمه (ع) ثابت است ;[8] البته اختيارات آنان در اين مورد در
شعاع احكام الهي است و ولايت آنان برخاسته از ولايت خداوند است .
اين نكته نيز بر اهل فن پوشيده نيست كه ثبوت ولايت تشريعي براي ائمه (ع)
هيچ گاه با خاتميت دين اسلام در تعارض نمي باشد. زيرا اولا: ثبوت اين ولايت،
مصرح در بطن دين اسلام و مستفاد از آيات قرآن كريم و سخنان پيامبراكرم 6
[1] سوره بقره (2)، آيه 260 .
[2] سوره اعراف (7)، آيه 107) .
[3] سوره آل عمران (3)، آيه 49 .
[4] سوره نمل (27)، آيه 40 .
[5] سوره نساء (4)، آيه 83 .
[6] حويزي، نور الثقلين، ج 1، ص 523، حديث 429 .
[7] همان، ج 1، ص 500، حديث 334 .
[8] براي تفصيل، ر.ك : دراسات في ولاية الفقيه، ج 1، ص 74 - 76 .
اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 242