اسم الکتاب : درسهايي از نهج البلاغه المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 629
دارد; در اينجا "أمر" مفرد مضاف است، و چون عهدي در كار نيست دلالت بر جمع
دارد. قدر متيقن از "امره" در اينجا نبوت و علم و ولايت پيغمبر6 است ; البته
نبوت پيامبر مخصوص به خود اوست، ولي علم و ولايت پيامبر6 به آل او منتقل
شده است، و قدر متيقن از كلمه "امر" ولايت و حكومت ميباشد.
"و عيبة علمه"
(و صندوقچه و ظرف علم پيغمبرند.)
در اين كلام حضرت علي (ع) علم پيغمبر را به چيزهاي با ارزش مثل طلا،
لباسهاي فاخر و امثال آن كه مردم آنها را حفظ و داخل صندوق ميگذارند تشبيه
كرده است . بنابراين صندوق علم پيغمبراكرم 6 آل آن حضرت هستند، و هر كسي
طالب علوم پيامبر باشد - مطابق اين عبارت نهج البلاغه - بايد به سراغ آل پيامبر
برود.
"و موئل حكمه"
(و مرجع حكمت هاي پيغمبرند.)
"حكمه" و "حكمه" هر دو صحيح است، اگر "حكم" باشد جمع "حكمت" است
يعني مطالب محكم و پايدار، و اگر "حكم" باشد ممكن است مراد حكم حكومتي
باشد; پيغمبراكرم 6 احكامي را از طرف خدا بيان ميفرمودند، و احكامي را هم به
عنوان اين كه حاكم و والي مسلمين بود بيان ميكردند، احكامي را نيز در مقام
قضاوت صادر ميكردند; احكامي را كه از طرف خدا بيان ميكردند احكام الله
ميباشند، و احكامي كه به عنوان حاكميت بوده احكام حكومتي ميباشند،
و احكامي را كه در مقام قضاوت بيان ميكردند احكام قضائي مينامند. "موئل"
يعني محل مراجعه .
بنابراين معناي سخن حضرت اين است كه مرجع و محل رجوع احكام يا
حكمت هاي پيغمبر6 آل او هستند.
اسم الکتاب : درسهايي از نهج البلاغه المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 629