اسم الکتاب : درسهايي از نهج البلاغه المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 371
قول پنجم نظر شيعه اماميه است كه ميگويند از پيامبران و ائمه اطهار(ع) نه گناه
صغيره صادر ميشود و نه گناه كبيره، نه عمدا و نه سهوا و نه از روي تأويل .
روايات و اخبار زيادي از ائمه اطهار(ع) اين معني را تثبيت ميكند. فخر رازي كه
از علماي مهم اهل سنت است راجع به عصمت پيامبران و ائمه (ع)در تفسير خود
ضمن نقل اقوال، قول پنجم را به رافضه نسبت ميدهد و شيعه را "رافضه" مينامد.[1]
"رفض" يعني ترك سنت پيامبر، در صورتي كه ما اين نسبت را قبول نداريم ; ما
سنت پيامبر6 را قبول داريم، منتها سنت بايد از راه صحيح به ما رسيده باشد،
و چيزهايي را هم كه ائمه (ع) فرموده اند سنت پيامبر6 ميدانيم، خود آنها گفته اند
كه ما هرچه ميگوييم از خودمان نيست بلكه از پيامبر6 است . در حديث است كه
امام صادق (ع) ميفرمايد: "حديثي حديث ابي، و حديث ابي حديث جدي، و
حديث جدي حديث الحسين، و حديث الحسين حديث الحسن، و حديث الحسن
حديث اميرالمؤمنين، و حديث اميرالمؤمنين حديث رسول الله 6، و حديث
رسول الله 6 قول الله عزوجل"[2] آنچه من ميگويم از پدرم است، پدرم هرچه
ميگويد از پدرش، و او هم هرچه ميگويد از حسين (ع) است، و حسين (ع) هم از
حسن (ع)، و حسن (ع) هم از اميرالمؤمنين (ع)، و اميرالمؤمنين (ع) هم از
رسول خدا6، و رسول خدا6 هم هرچه ميگويد گفته خداوند بلند مرتبه است .
پس ما هم كتاب خدا را حجت ميدانيم و هم سنت پيامبراكرم 6 را، و رافض
سنت نيستيم ; ما تارك سنت نيستيم . و معتقد هستيم كه پيامبران و ائمه (ع) از گناه
صغيره و كبيره محفوظ هستند و هيچ گناهي نه عمدا و نه سهوا و يا از روي تأويل و
توجيه از آنان سر نمي زند. سيد مرتضي (ره) كه در قرن چهارم ميزيسته، كتابي به نام
[1] تفسير كبير، ج 4، ص 42; و بحارالانوار، ج 11، ص 89
[2] وسائل الشيعة، ج 18، ص 58
اسم الکتاب : درسهايي از نهج البلاغه المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 371