مطلبى را كه امروز در ادامه بحث قضاوت و اهميّت آن عرض مىكنم، وجود
تقوا و فضل و ايمان شخص قاضى مىباشد. آقايان، چنانچه بر تمكّن و لياقت خويش وقوف
كامل دارند و در اين مسند مىتوانند با رعايت تقوا و فضل، امور قضايى مردم و
جمهورى اسلامى را رتق و فتق نمايند، چه با پيشنهاد تقبّل اين شغل، مواجه شدند و يا
بدون اينكه از آقايان دعوت شود، فعلا واجب است مضايقه نكنند و خود افراد واجد
صلاحيّت اقدام كنند در اين وضع فعلى كه نظام و حكومت براساس اسلام و قوانين قرآن
بايد تثبيت شود و روز به روز با توفيق بيشتر همراه باشد. به گردش درآوردن اين چرخ
مهم در نظام، امرى واجب است حتى در بلادى كه امكان دارد شخص مجتهدى عهدهدار قضاوت
بشود و مسامحه و سهلانگارى باعث دخالت و به دست گرفتن اين مسند براى افراد
بىصلاحيّت شود قبول اين مهم واجب است و ثابت شده است هرجا شخص متديّن و واجد
صلاحيّت قضاوت را عهدهدار بوده، كارها بسيار منظمتر و سريعتر پيش رفته است و
مشكلات به لحاظ اينكه مسائل شرعى انجام پذيرفته است مشاهده نگرديده است.
فعلا اين واجب كفايى را در قم و مشهد و بلادى كه حوزه علميه دارند
معمول شده و نبايد مسامحهاى در آن ايجاد شود، چراكه الآن مملكت سريعا به اصلاح
كارهاى زيربنايى محتاج است يكى از همين كارهاى اساسى قضاوت است.