عنوان حجيت ندارد، «اهل» را هم كه فرموده
است، مسلّم مراد و مقصود از «اهل» آنهايى كه با احكام شرع كارى ندارند نمىباشند،
پس منظور از «اهل» كسانى هستند كه در مقام حجّت مىباشند بر مردم، و به طور يقين
منظور روايت از «اهل»، روحانيون و اهل علم است كه در قم باشند، و الّا نمىتوانيم
بگوييم هم اهل قم حجّت مىباشند.
خداى نخواسته بين اهل قم شرابخوار، تجّارى كه كارهاى زشت مرتكب
مىشوند و يا كسانى كه در مجامع معصيت وارد و خود را به گناه آلوده مىكنند، مسلّم
اينها را نمىتوان حجّت شمرد بر خلايق، پس مراد از «اهل» صاحبان تقوا و اهل ورع و
اهل علم هستند كه حجّت را بر مردم اقامه مىكنند.
امام عليه السّلام آنگاه مىفرمايد: تا ظهور حضرت بقية اللّه اينان
باقى مىمانند.
حالا خواستم بشارت بدهم به شما بر فرض اينكه در اين جمع همه ما مصداق
اين فرمايش حضرت نباشيم، ولى حتما بين ما مصداق روايت وجود دارد كه الان هم آماده
مىباشند براى اقامه حجّت. خب، ببينيد چقدر اين روايت بشارت است از سوى امام عليه
السّلام بر ما كه اين «اهل»، حجت را بر خلايق تمام مىكنند به حدى كه: «و لو لا
ذلك لساخت الأرض بأهلها»، اگر اين چنين نبود و در قم اقامهكنندگان حجت بر مردم
نبودند، زمين اهلش را فرو مىبرد. از اين نكته مىتوانيم استفاده كنيم كه: از اهل
قم در گذشته و حال و در آينده كسانى بودند، هستند و خواهند بود كه اين حجّت را
تمام كنند و باقى مىماند اثرات اقامه حجّت آنها تا زمان ظهور، كه هم فروع و هم
اصول دين را بر مردم عرضه مىدارند.
در اين بحث و اين قسمت مىخواهم سفارشى هم داشته باشم جهت آمادگى
آقايان. امروزه سؤالاتى از بلاد براى ما مىرسد كه بيشتر آنها از اصول دين است، در
صورتى كه قبلا از مراجع محترم غالبا از فروع دين استفسار و سؤال مىشد، حالا مثل
اينكه به عكس عمل مىشود، در گذشته گويا اصول دين نزد مردم خوب تبليغ مىشده و
مسلّم بوده بر آنها و چون از طرفى