سوم- جماع كردن در قبل، كه هم براى مرد حرام
است و هم براى زن، اگرچه بمقدار ختنهگاه داخل شود و منى هم بيرون نيايد بلكه
احتياط واجب آنستكه مقدار كمتر از ختنهگاه را هم داخل نكند و در دبر زن حائض هم
وطى ننمايد چون كراهت شديده دارد.
مسئله 457- جماع كردن در روزهائى هم كه حيض قطعى نيست ولى شرعا بايد
آنرا حيض قرار دهد حرام است. پس زنى كه بيشتر از ده روز خون مىبيند و بايد
بدستوريكه بعدا گفته مىشود روزهاى عادت خويشان خود را، حيض قرار دهد شوهرش نمىتواند
در آنروزها با او نزديكى نمايد.
مسئله 458- اگر شماره روزهاى حيض به سه قسمت تقسيم شود و شوهر در
قسمت اول آن با زن خون در قبل جماع كند، مستحب بلكه احوط است كه هيجده نخود طلا
كفاره، بفقير بدهد و اگر در قسمت دوم جماع كند، نه نخود و اگر در قسمت سوم جماع كند،
چهار نخود و نيم بدهد، مثلا زنيكه شش روز خون حيض مىبيند اگر شوهرش در شب يا روز
اول و دوم با او جماع كند؛ مستحب بلكه احوط است كه هيجده نخود طلا و در شب يا روز
سوم و چهارم، نه نخود و در شب يا روز پنجم و ششم، چهار و نخود و نيم بدهد.
مسئله 459- بهتر آنست كه طلاى كفاره را سكهدار، بدهد ولى اگر ممكن
نباشد، قيمت آن كافى است.
مسئله 460- اگر قيمت طلا، در وقتى كه جماع كرده، با وقتى كه ميخواهد
بفقير بدهد، فرق كرده باشد بايد قيمت وقتى را كه ميخواهد بفقير بدهد، حساب كند.
مسئله 461- اگر كسى، هم در قسمت اول و هم در قسمت دوم و هم در قسمت
سوم حيض؛ با زن خود جماع كند، مستحب بلكه احوط آنستكه هر سه كفاره را- كه روى هم
سى و يك نخود و نيم ميشود- بدهد.
مسئله 462- اگر انسان- بعد از آنكه در حال حيض، جماع كرده و كفاره
آنرا داده- دوباره جماع كند، باز هم مستحب بلكه احوط است كه كفاره