پنجم: آنكه در امر و نهى او مفسده و ضررى نباشد، پس با احتمال عقلائى
به ضرر و مفسده، ساقط ميشود.
درجات امر به معروف و نهى از منكر:
مسئله 2863- لازمه ايمان به خداوند متعال و ايمان به انبياء عظام
صلوات الله عليهم اجمعين و ايمان به احكام الهى آنست كه شخص مؤمن، قلبا از منكر و
معصيت خداوند متعال، منزجر باشد و منكر را قلبا انكار كند.
مسئله 2864- چون مقصود از امر به معروف و نهى از منكر آنست كه مرتكب
فعل حرام و ترك واجب، اين عمل را ترك كند پس اگر به مجرّد اظهار كراهت از اين عمل-
و لو به اعراض و ترك معاشرت و مراوده- مرتكب، مرتدع ميشود و ترك ميكند، كافى است
در اداء وظيفه امر به معروف و نهى از منكر و حاجت به امر و نهى علاوه نيست و اين،
درجه اوّل از امر به معروف و نهى از منكر است.
مسئله 2865- درجه دوّم از امر به معروف و نهى از منكر آنست كه اگر
مرتكب منكر، با اظهار كراهت، ترك معصيت نكرد با حسن خلق و كلام حسن او را امر به
ترك منكر نمايد و مصالح ترك منكر و فعل معروف و مفاسد عكس آنرا بيان كند تا مرتكب،
متنبّه شود و ترك معصيت بنمايد، و اگر به همين مقدار مرتكب، متنبّه شد و معصيت را
ترك كرد اداء وظيفه شده است.
مسئله 2866- درجه سوّم از امر به معروف و نهى از منكر آنست كه اگر
معصيتكار، بزبان خوش و كلام حسن، ترك معصيت نكرد با غلظت و كلام خشن و تعيير و
سرزنش، امر و نهى كند با مراعات ترتيب درجات زبرى و خشونت.
مسئله 2867- درجه چهارم از امر به معروف و نهى از منكر آنست كه
معصيتكار، از درجات مذكوره، ترك معصيت نكند و مصّر باشد در اين صورت اگر بداند به
زدن، ترك ميكند و يا اقلّا احتمال عقلائى باشد كه زدن، مؤثّر است و از