و زيادى آن زكوة ندارد و همچنين است هرچه
بالا رود، يعنى اگر سه مثقال اضافه شود؛ بايد زكوة تمام آنها را بدهد و اگر كمتر
اضافه شود، مقدارى كه اضافه شده زكوة ندارد.
نصاب نقره
مسئله 1905- نقره دو نصاب دارد: نصاب اول آن 105 مثقال معمولى است كه
اگر نقره به 105 مثقال برسد و شرائط ديگر را هم كه گفته شد داشته باشد، بايد چهل
يك آنرا كه 2 مثقال و 15 نخود است از بابت زكوة بدهد و اگر باين مقدار نرسد، زكوة
آن واجب نيست. و نصاب دوم آن 21 مثقال است، يعنى اگر 21 مثقال به 105 مثقال اضافه
شود، بايد زكوة تمام 126 مثقال را بطورىكه گفته شد بدهد و اگر كمتر از 21 مثقال
اضافه شود، فقط بايد زكوة 105 مثقال آن را بدهد و زيادى آن زكوة ندارد و همچنين
است هرچه بالا رود، يعنى اگر 21 مثقال اضافه شود، بايد زكوة تمام آنها را بدهد و
اگر كمتر اضافه شود، مقداريكه اضافه شده و كمتر از 21 مثقال است زكوة ندارد.
بنابراين اگر انسان چهل يك هرچه طلا و نقره دارد بدهد؛ زكوتى را كه بر او واجب
بوده داده و گاهى هم بيشتر از مقدار واجب داده است مثلا كسيكه 110 مثقال نقره
دارد، اگر چهل يك آنرا بدهد، زكوة 105 مثقال آن را كه واجب بوده داده و مقدارى هم
براى 5 مثقال آن داده كه واجب نبوده است.
مسئله 1906- كسيكه طلا يا نقره او باندازه نصاب است، اگر چه زكوة آن
را داده باشد، تا وقتى از نصاب اول كم نشده، همه ساله بايد زكوة آنرا بدهد.
مسئله 1907- زكوة طلا و نقره در صورتى واجب ميشود كه آنرا سكه زده
باشند و معامله با آن رائج باشد و اگر سكه آن از بين هم رفته باشد، بايد زكوة آن
را بدهند.
مسئله 1908- طلا و نقره سكهدارى كه زن براى زينت بكار ميبرد در
صورتى كه معامله با آن رائج باشد، بنابر احتياط زكوة آن واجب است. و اگر معامله با
آن رائج نباشد اگر چه پول طلا و نقره به آن بگويند، زكوة آن واجب نيست.