باشد و ورثه امضا نكرده باشند. سوم- آنكه
ميت بىغسل يا بىكفن دفن شده باشد، يا بفهمند غسلش باطل بوده، يا بغير دستور شرع
كفن شده، يا در قبر او را رو بقبله نگذاشتهاند ولى اگر نبش در اينصورت باعث هتك
ميت و اذيت مردم شود جايز نيست. چهارم- آنكه براى ثابت شدن حقى بخواهند بدن ميت را
بهبينند.
پنجم- آنكه ميت را در جائى كه بىاحترامى باوست- مثل قبرستان كفار،
يا جائى كه كثافت و خاكروبه ميريزند- دفن كرده باشند. ششم- آنكه براى يك مطلب شرعى
كه اهميت آن از شكافتن قبر بيشتر است، قبر را بشكافند، مثلا بخواهند بچه زنده را
از شكم زن حاملهاى كه دفنش كردهاند بيرون آورند. هفتم- آنكه بترسند درندهاى بدن
ميت را پاره كند، يا سيل او را ببرد، يا دشمن بيرون آورد و هرگاه قسمتى از بدن ميت
با او دفن نشده باشد، احتياط لازم آنست كه آن قسمت از بدن را طورى در قبر بگذارند
كه بدن ميت ديده نشود.
غسلهاى مستحب
مسئله 651- غسلهاى مستحب در شرع مقدس اسلام بسيار است و از آنجمله
است: 1- غسل جمعه: و وقت آن از اذان صبح است تا ظهر و بهتر است نزديك ظهر بجا
اورده شود و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر است كه بدون نيت ادا و قضا تا غروب جمعه
بجا آورد و اگر در روز جمعه غسل نكند مستحب است از صبح شنبه تا غروب قضاى آنرا بجا
آورد، و كسيكه ميترسد در روز جمعه آب پيدا نكند ميتواند روز پنجشنبه غسل كند و يا
در شب جمعه رجاءا غسل را انجام دهد. و مستحب است در موقع غسل جمعه بگويد اشهد ان
لا الة الّا اللّه وحده لا شريك له و انّ محمّدا عبدة و رسوله اللّهمّ صلّ على
محمّد و آل محمّد و اجعلنى من التّوّابين و اجعلنى من المتطهّرين.
2- غسل شب اول ماه رمضان و تمام شبهاى طاق، مثل شب سوم و پنجم هفتم،
ولى از شب بيست و يكم مستجب است همه شب غسل كند و براى غسل شب