responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : احكام بانوان المؤلف : گلپايگانى، سيد محمد رضا    الجزء : 1  صفحة : 113

احكام بانوان از متن توضيح المسائل حضرت آية اللّه العظمى اراكى «دامت افاضاته»

استحاضه‌

يكى از خونهايى كه از زن خارج مى‌شود خون استحاضه است و زن را در موقع ديدن استحاضه، مستحاضه مى‌گويند.

مسأله 389- خون استحاضه در بيشتر اوقات زرد رنگ و سرد است و بدون فشار و سوزش بيرون مى‌آيد و غليظ هم نيست ولى ممكن است گاهى سياه يا سرخ و گرم و غليظ باشد و با فشار و سوزش بيرون آيد.

مسأله 390- استحاضه سه قسم است: قليله و متوسطه و كثيره. استحاضه قليله آن است، كه خون، فقط روى پنبه‌اى را كه زن داخل فرج مى‌نمايد آلوده كند و در آن فرو نرود. استحاضه متوسطه آن است كه خون در پنبه فرو رود، اگرچه در يك گوشه آن باشد، ولى به دستمالى كه معمولا زنها براى جلوگيرى از خون مى‌بندند، جارى نشود. استحاضه كثيره آن است كه خون از پنبه به دستمال جارى شود.

احكام استحاضه‌

مسأله 391- در استحاضه قليله بايد زن براى هر نماز يك وضو بگير و ظاهر فرج را هم اگر خون به آن رسيده، آب بكشد و پنبه را عوض كند يا آب بكشد.

مسأله 392- اگر پيش از نماز يا در بين نماز خون استحاضه متوسطه ببيند بايد براى آن نماز غسل كند.

مسأله 393 ردر استحاضه كثيره علاوه بر كارهاى استحاضه متوسطه كه در مسأله پيش گفته شد، بايد برا ى هر نماز دستمال را عوض كند، يا آب بكشد و يك غسل براى نماز ظهر و عصر و يكى براى نماز مغرب و عشا به جا آورد، و بين نماز ظهر و عصر فاصه نيدازد، و اگر فاصله بيندازد بايد براى نماز عصر دوباره غسل كند و نيز اگر بين نماز مغرب و عشا فاصله بيندازد بايد براى نماز عشا دوباره غسل نمايد.

مسأله 394- اگر خون استحاضه، پيش از وقت نماز هم بيايد اگرچه زن براى آن خون، وضو را انجام داده باشد، بايد در موقع نماز وضو و غسل را به جا آورد.

مسأله 395- مستحاضه متوسطه و كثيره كه بايد وضو بگيرد و غسل كند هر كدام را اوّل به جا آورد صحيح است، ولى بهتر آن است كه اوّل وضو بگيرد.

مسأله 396- اگر استحاضه قليله زن، بعد از نماز صبح، متوسطه شود، بايد براى نماز ظهر و عصر غسل كند، و اگر بعد از نماز ظهر و عصر متوسطه شود بايد براى نماز مغرب و عشا غسل نمايد.

مسأله 397- اگر استحاضه قليله يا متوسطه زن بعد از نماز صبح كثيره شود بايد براى نماز ظهر و عصر يك غسل، و براى نماز مغرب و عشا غسل ديگرى به جا آورد و اگر بعد از نماز ظهر و عصر كثيره شود، بايد براينماز مغرب و عشا غسل نمايد.

مسأله 398- مستحاضه كثيره يا متوسطه اگر پيش از داخل شدن وقت نماز براى نماز غسل كند، غسل او باطل است، مگر آن كه بخواهد نماز شب بخواند كه در اين صورت غسل كردن قبل از وقت نماز صبح مانع ندارد.

مسأله 399- زن مستحاضه، براى هر نمازى چه واجب باشدو چه مستحب، بايد وضو بگيرد و نيز اگر بخواهد نمازى را كه خوانده احتياطا دوباره بخواند، يا بخواهد نمازى را كه تنها خوانده است دوباره با جماعت بخواند، بايد تمام كارهايى را كه براى استحاضه گفته شد انجام دهد. ولى براى خواندن نماز احتياط و سجده فراموش شده و تشهّد فرامش شده و سجده سهو، اگر آنها را بعد از نماز فورا به جا آورد لازم نيست كارهاى استحاضه را انجام دهد.

مسأله 400- زن مستحاضه بعد از آن كه خونش قطع شد، فقط براى نماز اوّلى كه مى‌خواند، بايد كارهاى استحاضه را انجام دهد و براى نمازهاى بعد لازم نيست.

مسأله 401- اگر زن نداند استحاضه او چه قسم است، موقعى كه مى‌خواهد نماز بخواند، بايد مقدارى پنبه داخل فرج نمايد و كمى صبر كند و بيرون آورد و

اسم الکتاب : احكام بانوان المؤلف : گلپايگانى، سيد محمد رضا    الجزء : 1  صفحة : 113
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست