responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : محاسبه نفس یا روش پیشگیری از وقوع جرم (ترجمه محاسبة النفس) المؤلف : سید بن طاووس    الجزء : 1  صفحة : 56

پنجشنبه عرضه مى‌گردد و نشان داده مى‌شود. پس آنها را خواهد شناخت و همچنين اعمال امت بر امامان هم نشان داده مى‌شود زيرا آنان قائم مقام پيامبرند و مقصود از مؤمنون در آيه شريفه مذكور ائمه (ع) هستند.

و همين روايت را عباس بن عقده در تفسير قرآن ذيل آيه‌ وَ قُلِ اعْمَلُوا[1] با اسنادش از يعقوب بن شعيب نقل كرده است.


[1] در آيه 94 و 105 سوره توبه جمله‌ سَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ‌ بكار رفته كه هر دو آيه را به ترتيب در زير مى‌آوريم.

يَعْتَذِرُونَ إِلَيْكُمْ إِذا رَجَعْتُمْ إِلَيْهِمْ قُلْ لا تَعْتَذِرُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَكُمْ قَدْ نَبَّأَنَا اللَّهُ مِنْ أَخْبارِكُمْ وَ سَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلى‌ عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ. و چون باز گرديد نزد شما عذر آورند بگو عذر نياوريد كه ما شما را باور نمى‌كنيم خدا ما را از اخبار شما خبردار كرد و به زودى خدا عمل شما را مى‌بيند و رسول او نيز، آنگاه بسوى داناى غيب و شهود بازمى‌گرديد پس شما را به آنچه مى‌كرديد خبر مى‌دهد.

وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى‌ عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ‌. بگو( هر چه مى‌خواهيد) بكنيد كه خدا عمل شما را خواهد ديد و همچنين رسول او و مؤمنون نيز، به زودى بسوى داناى غيب و شهودتان مى‌برند و خدا شما را از اعمالى كه مى‌كرديد خبر مى‌دهد.

در جلد 18 تفسير فارسى الميزان در باره اين دو آيه شرح نسبتا مفصلى آمده كه ساده و مختصرش اين است كه: آيه اولى در باره منافقين نازل شده و چون آنان با خدا و رسول دشمنى داشته و به مؤمنين كارى نداشته‌اند از مؤمنان نامى به ميان نيامده ولى آيه دومى در باره عموم مردم است چه غرض آن تشويق مردم‌ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ‌ است( زيرا آيه 103 و 104 در باره صدقه بحث مى‌كند ... خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً ...) و هر عملى هم كه انجام شود در برابر ناظران و تماشاگرانى خواهد بود.

و در تفسير آيه دوم مطلبى را عينا از الميزان نقل مى‌كنيم: اى محمد6 بگو هر كارى كه مى‌خواهيد چه خوب و چه بد، بكنيد، كه به زودى خداى سبحان حقيقت عمل شما را مى‌بيند و رسول او و مؤمنين( شهداى اعمال) نيز مى‌بينند، آن وقت پس از آنكه به عالم غيب و شهود بازگشتيد حقيقت عمل شما را به شما نشان مى‌دهد.

و به عبارت ديگر: آنچه از خير و يا شر انجام دهيد حقيقتش در دنيا براى خدا عالم غيب و شهادت و همچنين براى رسول او و مؤمنين مشهود است، پس وقتى به قيامت آمديد براى خودتان هم مشهود خواهد گشت.

اسم الکتاب : محاسبه نفس یا روش پیشگیری از وقوع جرم (ترجمه محاسبة النفس) المؤلف : سید بن طاووس    الجزء : 1  صفحة : 56
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست