اسم الکتاب : محاسبه نفس یا روش پیشگیری از وقوع جرم (ترجمه محاسبة النفس) المؤلف : سید بن طاووس الجزء : 1 صفحة : 103
ضرورتى براى بيان هر دو نبود كه اكنون آيه مذكور را با دو آيه
ما قبل و ما بعدش در زير شاهد مىآوريم.
إِنْ كُلُّ مَنْ فِي
السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا آتِي الرَّحْمنِ عَبْداً لَقَدْ أَحْصاهُمْ وَ
عَدَّهُمْ عَدًّا وَ كُلُّهُمْ آتِيهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَرْداً در آسمان و
زمين هيچ كس نيست مگر اين كه با بندگى به سوى خداى بخشنده آمدنى است، به تحقيق
خداوند هم آنها را احصاء كرده و شمارش نموده آن هم چه شماره كردن كاملى و همه آنها
در روز قيامت تنها در پيشگاه خدا حاضر مىشوند.
اين كه سه آيه بالا را
در اينجا آورديم و حال آن كه آيه 94 كه در آن كلمه «احصاء» و «عدد» بكار رفته شاهد
مثال است براى اين است كه به علت و مقصود استعمال اين دو لغت كه رسيدگى محاسبه
اعمال و كردار مردم در رستاخيز و ديدن كيفر و پاداش كه نتيجه زندگى آنان در دنياست
آگاه شويم و در ضمن به اهميت احصاء كه ضبط براى نتيجهگيرى است واقف گرديم.
عدد يعنى چه؟
چون با دانستن معنى عدد
و مقايسه آن با احصاء معنى وسيع و پر دامنه احصاء بهتر روشن مىشود عدد را نيز
معنى مىكنيم.
عد: به معنى شمردن و
مصدر است و عدد كه اسم مصدر مىباشد شمرده معنى مىدهد.
تعديد: كه مصدر باب
تفعيل است شماره كردن و ذخيره نمودن
اسم الکتاب : محاسبه نفس یا روش پیشگیری از وقوع جرم (ترجمه محاسبة النفس) المؤلف : سید بن طاووس الجزء : 1 صفحة : 103