اسم الکتاب : کشف الیقین ت آژیر المؤلف : علامه حلی الجزء : 1 صفحة : 242
او باشد[1].- امّ سلمه
مىگويد:[2]- از پيامبر
6 شنيدم كه مىفرمود: على با قرآن است و قرآن با على، و اين دو از يك ديگر جدا
نشوند تا در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند[3].
[1] مناقب خوارزمى 111+ احقاق الحق 15/ 71 به نقل
از ارجح المطالب كه آن نيز از ابن مردويه روايت كرده است.
« با اين روايت از پيامبر6
بىآنكه بر امامت حضرت( ع) توجّه شود بر عصمتش استدلال شده است:
« على با حق است و حق با على و حق
هر جا كه على رود با او مىرود»، و نيز اين روايت كه:« خدايا هر كه او را دوست
دارد دوست بدار و هر كه او را دشمن مىدارد دشمن بدار». عموميت اين دو خبر ثابت
شده است و ثبوت عموميت اين دو دلالت دارد بر نفى ديگر معايب از حضرت( ع)، زيرا كسى
كه حق از او جدا نشود و او از حق جدا نگردد جايز نيست باطلى را مرتكب شود».
ابن شهرآشوب چنان كه بحار الانوار
38/ 29 از او نقل مىكند مىگويد:
« در برترى على( ع)، معتزله به
اين خبر استدلال جسته است و اماميه معتقد است: ظاهر خبر مقتضى عصمت حضرت( ع) و
وجوب پيروى از اوست، زيرا جايز نيست پيامبر6 به طور كلّى اين خبر را دهد كه حق
با اوست و حال آن كه وقوع قبيح از حضرت( ع) جايز باشد، چه، اگر قبيحى از حضرت( ع)
سر زند خبر، دروغ مىگردد و اين بر پيامبر جايز نمىباشد».
علّامه مجلسى در بحار الانوار 38/
40 مىگويد:
« بودن على( ع) با حق و سخن
پيامبر6 در اين كه حق نيز با على است- چنان كه گفته شد- دلالت بر عصمت على
دارد، و اخبار از طرق خاصّه و عامّه در اين تواتر دارد كه امير المؤمنين( ع) از
عملكرد پيشينيان خود شاكى بوده رضايتى نداشته است و ما اين را در كتاب فتن ثابت
كرديم، پس ثابت مىشود كه آنها بر حق نبودهاند».
شيخ مظفّر در دلائل الصّدق 2/ 470
تقريبا همين سخن را دارد و مىافزايد:
« خيرخواهى على براى خلفا پس از
رايزنى آنها با حضرت( ع) در پارهاى امور، تنها براى اصلاح دين بوده است نه براى
ترويج خلافت آنها و لذا پيوسته از دست آنها دادخواهى مىكرد و ميان حضرت( ع) و
آنها چنان نفرت و دشمنى پيش مىآمد كه بر هر كس آشكار است».
علّامه بياضى در صراط المستقيم 1/
147 با استدلال به اين خبر در امامت امامان دوازدهگانه( ع) مىگويد:
« پيامبر6 گواهى داده است كه
هر جا كه على رود حق با او همان جا مىرود، و اگر چگونگى درستى اين سخن، دانسته
نيايد ما بايد توقّف كنيم و كار را به كسى واگذاريم كه عصمتش دانسته شده است و با
دعاى پيامبر از خطا ايمن گشته است، همان گونه كه در آيات مربوط به جبر و تشبيه به
اثبات عدل و تنزيه مراجعه مىشود».
بنگريد به: المعيار و الموازنه/
36- 35 و الغدير 3/ 180- 176.
اسم الکتاب : کشف الیقین ت آژیر المؤلف : علامه حلی الجزء : 1 صفحة : 242