«عدالت» را مايه هماهنگى و پيوند دلها.
«اطاعت» ما را باعث نظام ملت اسلام.
«امامت» را امان از تفرقه و پراكندگى.
«جهاد» را موجب عزت اسلام.
«صبر» را وسيلهاى براى جلب پاداش حق.
«امر به معروف» را وسيلهاى براى اصلاح تودههاى مردم.
«نيكى به پدر و مادر» را موجب پيشگيرى از خشم خدا.
«صله رحم» را وسيله افزايش جمعيت و قدرت.
«قصاص» را وسيله حفظ نفوس.
«وفاء به نذر» را موجب آمرزش.
«جلوگيرى از كم فروشى» را وسيله مبارزه با كمبودها.
«نهى از شرابخوارى» را سبب پاكسازى از پليديها.
«پرهيز از تهمت و نسبتهاى ناروا» را حجابى در برابر غضب پروردگار.
«ترك دزدى» را براى حفظ عفت نفس و ...
«تحريم شرك» را براى اخلاص بندگى و ربوبيت حق.
اكنون كه چنين است تقواى الهى پيشه كنيد، آن چنان كه شايسته مقام او است و از مخالفت فرمانش بپرهيزيد و تلاش كنيد كه مسلمان از دنيا برويد.
خدا را در آنچه امر يا نهى فرموده اطاعت كنيد، و راه علوم و آگاهى را پيش گيريد، چرا كه:
«از ميان بندگان خدا، تنها عالمان و آگاهان از او مىترسند و احساس مسئوليت مىكنند».
بخش چهارم (بيان موضع خود در برابر نظام حاكم)
سپس فرمود: «
ايّها النّاس اعلموا انّي فاطمة و ابى محمّد 6 اقول عودا و بدوا و لا اقول ما اقول غلطا و لا افعل ما افعل شططا ..
».